بازدید این صفحه: 340

شایع ترین راه های انتقال HIV

شایع ترین راه های انتقال HIV

۱- رفتارهای جنسی پرخطر
۲- استفاده از سرنگ مشترک
۳- انتقال از مادرمبتلا به کودک، قبل یا هنگام تولد و یا از طریق شیردادن بعد از تولد
۴- دریافت خون یا محصولات خونی آلوده به ویروس
۵- پیوند اعضای افراد مبتلا به ویروس

اچ آی وی از طریق خون، مایع منی، ترشحات واژن و یا شیر مادر مبتلا، به سایر افراد منتقل میشود. این ویروس میتواند از طریق ورید  (داروهای تزریقی)، جدار مقعد یا راست روده، جدار واژن  یا دهانه رحم،مجرای آلت تناسلی، دهان و سایر غشاهایمخاطی(به طور مثال چشم یا داخل بینی)  و یا از طریق زخم ها و بریدگی ها وارد بدن فرد شود.
در روابط جنسی، احتمال انتقال HIV از مرد مبتلا به زن سالم بیشتر از احتمال انتقال از زن مبتلا به مرد سالم میباشد. محققان تخمین زده اند خطر ابتلای زنان با HIV حداقل دو برابر مردان است. ابتلای همزمان به سایر بیماری های آمیزشی نیز نقش تعیین کننده ای در سرایت HIV دارد و درصد ابتلا به ایدز در افرادی که هم زمان مبتلا به سایر بیماری های آمیزشی می باشند، چندین برابر است. این افزایش خطر، ناشی از تماس منی یا ترشحات واژن فرد مبتلا به HIV با جراحت باز یا زخم اطراف یا روی ناحیه تناسلی میباشد و در نتیجه برای ویروس آسان تر است که به بدن شخص منتقل شود.

خطر سرایت ویروس از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده بسیار زیاد است. تلاش های بسیاری در جهان در حال انجام است تا خون های اهدایی برای تزریق از نظر آلودگی به HIV کاملا آزمایش شوند. پوست سالم، یک سد مؤثردر برابر ویروس است ولی وقتی این لایه محافظ دچار آسیب شود و با مقدار زیاد ویروس تماس پیدا کند (مانند خال کوبی، فرو رفتن سوزن آلوده،  تیغ آلوده، تماس پوست زخمی با خون و…)امکان سرایت وجود دارد. اقدامات دیگری که می توانند HIV را انتقال دهند عبارتند از: اقدامات پزشکی، دندانپزشکی، ختنه، حجامت، سوراخ کردن گوش، تیغ و مسواک که به روش غیربهداشتی و مشترک استفاده شود. سطوح مخاطی مانند سطح داخلی چشم، دهان و دستگاه تناسلی نیز که فاقد سطح دفاعی پوست است در صورت تماس با خون یا ترشحات جنسی میتواند راهی برای انتقال باشد. احتمال انتقال از طریق پاشیده شدن خون در چشم بسیار کم است. مادر HIV مثبت میتواند ویروس را در زمان بارداری، وضع حمل (زایمان)و یا شیردهی با پستان به کودک خود منتقل کند. خطر انتقال HIV از مادری که هیچ اقدام درمانی دریافت نکرده، به کودک حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد است و در صورتی که مادر، کودک را از طریق پستان تغذیه نماید، این خطر به ۲۵ تا ۴۵ درصد می رسد. دانشمندان عقیده دارند که HIV نمیتواند در محیط خارج از بدن زندگی کند و احتمال انتقال از محیط به غیر از روش های ذکر شده مردود است.

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *