بازدید این صفحه: 366

علائم و نشانه های بیماری ایدز

علائم و نشانه های بیماری ایدز

این بیماری دارای چهار مرحله است:

عفونت اوليه: اين مرحله چند هفته طول ميكشد و شروع آن در ۷۰ ٪ موارد شبیه به حالت بیماری خفیفی مثل سرماخوردگي یا آنفلوانزا است که با علائمی مانند تب، گلودرد، بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهاال و گاهی دانه های جلدی بدون خارش همراه است دراین زمان، بیماری در بیشتر موارد تشخیص داده نمیشود وفرد معمولاً تا مدت ها کاملاً سالم به نظر می رسد و ممکن است احساس سلامتی کامل کند  و از ابتلای خود آگاه نباشد .  در حدود ۲۰ درصد  موارد،علائم به گونه اي است كه فرد به پزشك مراجعه ميكند ، اما معمولاً تشخيص داده
نميشود و حتي اگر تست آنتي بادي اچ آ ی وی در اين موقع انجام شود ممكن است هنوز مثب نشده باشد. از هنگام ورود HIV تا مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی كه نشانگر ابتلای فرد است حدود دو تا ۱۲ هفته و گاهی ۱۶ ماه طول می كشد كه اصطلاحاً به آن دوره پنجره گفته مي شود. افرادي كه در اين دوره هستند دچار عفونت شده اند ولي آزمايش HIV آنها منفي است. بنابراين اگر فرد به طور مثال در ۳ ماه قبل، رفتار مخاطره آميزي داشته و نتيجه آزمايش وي منفي است، آزمايش وي بايد ۳ ماه بعد تكرار شود.

مرحله بدون علامت باليني:  اين مرحله به طور متوسط  ده  سال طول ميكشد و در آن بیمار هیچ علامتي ندارد.

مرحله علامت دار ابتلا به HIV :  با گذشت زمان، به دليل فعاليت چند ساله ویروس، بافت ها و غدد لنفاوي آسيب دیده، HIV جهش پيدا ميكند و آلوده كنندگي آن تشديد و بدن بیمار ناتوان تر میگردد. در این زمان علائم بیماری، آشکار میشود.

 پيش روي از HIV تا AIDS :  با آسيب بيشتر سيستم ايمني، بيماري به سمت بدتر شدن پيش ميرود تا اين كه تشخيص ايدز مطرح شود.

بیماری ایدز دارای علائم زیر است:

علائم اصلی بیماری

( کاهش سريع وزن بدن )بیش از ۱۰ ٪ کل بدن
تب های تکرارشونده و یا تب بیش از یک ماه
اسهال مزمن به مدت بیش ازیک ماه
ضعف وخستگی شدید وپایدار.

علائم فرعی بیماری

عفونت ريه يا سرفه مداوم به مدت بیش از یک ما
تعریق شبانه فراوان
لکه های قرمز، قهوه ای، صورتي يا بنفش بر روي پوست (يا زيرپوست)  داخل دهان، بيني،پلكها  يا  پشت ساق پا
زخم هاي دهان
برفك دهان (نوعی عفونت قارچي در دهان و گلو)
عفونت تبخال
غدد لنفاوي برجسته درگردن، كشاله ران يا زيربغل
از دست دادن حافظه، افسردگي و يا سايراختلالات عصبي
بايد توجه داشت كه وجود هریک از اين علائم صد در صد نشانه ابتلا به ايدز نمي باشد چرا كه هر كي ازاين علائم ممكن است به وسيله ساير بيماري ها نيز ايجاد شود. علائم بیماری ايدز شبيهعلائم بسياري از بيماري هاي ديگر مي باشد و تنها راه تشخيص عفونت، آزمايش از نظر HIV مي باشد. بسياري ازافراد مبتلا به عفونتهای آمیزشی و ايدز علائمي از بيماري ندارند در حالي كه میتوانند آلودگی را به دیگران انتقال دهند.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *