بازدید این صفحه: 480

اقدامات ایران در گسترش خدمات اولیه و بهداشتی چشمگیر و خلاقانه است

بازدید نمایندگان سازمان جهانی بهداشت از روند اجرای برنامه تحول نظام سلامت

  اقدامات ایران در گسترش خدمات اولیه و بهداشتی چشمگیر و خلاقانه است

 

نمايندگان سازمان بهداشت جهاني از روند اجراي برنامه تحول نظام سلامت در حوزه هاي بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکي مشهد بازديد کردند.

پس از بازديد تيم سازمان بهداشت جهاني و وزارت بهداشت از برنامه هاي تحول نظام سلامت، نشستي با حضور رييس دانشگاه علوم پزشکي مشهد، معاونين درمان و جمعي از کارشناسان اين حوزه در بيمارستان قائم(عج) برگزار شد.

دکتر جرج شيبر يکي از نمايندگان سازمان بهداشت جهاني  در اين نشست با اشاره به اينکه اين بازديد به منظور نقد و بررسي برنامه تحول نظام سلامت انجام شده است اظهار داشت: خلاقيتها و اقداماتي که در زمينه گسترش خدمات بهداشتي و درماني در ايران شده است بسيار چشمگير و خلاقانه است.

دکتر مارک باست يکي از نمايندگان سازمان بهداشت جهاني نيز در اين نشست بر دسترسي به دارو و تجهيزات درماني، افزايش دسترسي به حضور متخصص به صورت ۲۴ ساعته، توسعه خدمات بهداشت روان و مراقبتهاي مادر و کودک در راستای توسعه خدمات بهداشتي و درماني تاکید کرد.

دکتر مهرابي بهار رييس دانشگاه علوم پزشکي مشهد نیز اظهار داشت: تا کنون اقدامات موثري در زمينه توسعه خدمات بهداشتي و درماني در استان خراسان صورت گرفته است اما براي رسيدن به چشم انداز و  اهداف برنامه ريزي شده فاصله زيادي داريم.

وي با ارائه گزارشي از روند توسعه شاخصهاي سلامت، پوشش ۹۷ درصدي واکسيناسيون، افزايش دسترسي به خدمات بهداشتي و درماني، افزايش توليد دارو در کشور و افزايش اميد به زندگي به حدود ۷۳ سال را از جمله موفقيتهاي کسب شده در اين زمينه عنوان کرد.

رييس دانشگاه علوم پزشکي مشهد  تاکيد کرد: علاوه بر منابع مالي مناسب، برنامه ريزي اصولي و اجراي صحيح آن نقش موثري در دستيابي به اهداف دارد.

در ادامه اين نشست معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به ارائه گزارشي از روند اجراي برنامه تحول نظام سلامت در مناطق حاشيه شهر مشهد پرداخت.

دکتر حميد رضا بهرامي با اشاره به اينکه مشهد مقدس با دارا بودن يک ميليون و ۱۳۷هزار نفر جمعيت حاشيه نشين رتبه نخست را به این لحاظ در کشور داراست اظهار داشت: در حال حاضر تمامي جمعيت حاشيه مشهد تحت پوشش خدمات مراقبت هاي اوليه سلامت قرار گرفته اند.

وي گفت: برنامه تامین مراقبتهای اولیه بهداشتی در حاشیه شهر مشهد  با مشارکت بخش غیردولتی در قالب راه اندازي ۴۱ مرکز سلامت جامعه و ۱۱۶ پایگاه سلامت با راهبرد خرید خدمت از بخش خصوصی از سال  ۹۳ پس از تامین فضای فیزیکی و تجهیز، آغاز شده است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد هدف از اجراي برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت را ارتقاء شاخص هاي سلامت، افزايش رضايتمندي گيرندگان خدمت، عدالت در سلامت و بهبود کيفيت خدمات سلامت عنوان کرد و اظهار داشت: در قالب اجراي اين برنامه  حدود  ۶۰۰ نیروی تخصصی در این برنامه شامل پزشک، پرستار، مدارک پزشکی، کارشناس مراقب سلامت، کارشناس تغذیه، روانشناس بالینی در حال ارائه خدمات به جمعيت زير پوشش هستند.

وی  استقرار کامل نظام شبکه در حاشیه شهر جهت تامین مراقبتهای اولیه مبتنی بر خدمات فعال کارشناس مراقب سلامت ، مدیریت سلامت منطقه، جلب مشارکت مردمی، هماهنگی های بین بخشی ، توانمندسازی جمعیت تحت پوشش با آموزش و افزایش سواد سلامتی ،ارائه خدمات سرپایی پزشک به گروههای هدف براساس نظام ارجاع، آموزش سبک زندگی، مشاوره های روانشناسی، پیشگیری از سوء مصرف مواد و کاهش آسیب های اجتماعی ،آموزش صحیح تغذیه و اصلاح شیوه های نادرست تغذیه ای و پیشگیری از مشکلات مرتبط ( چاقی و بیماریهای قلب و عروق ) ، بیماریابی و مراقبت فعال جمعیت هدف تحت پوشش در جهت پیشگیری و کاهش هزینه های پرداختی مردم ، ثبت و گزارش دهی صحیح داده های آماری را از ديگر اهداف این برنامه برشمرد.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *