بازدید این صفحه: 412

دوره شیردهی و غذاهای نامناسب

دوره شیردهی و غذاهای نامناسب

بهتر است برای آغاز خوراک کمکی، نخست سبزی‌ها، میوه‌ها و برنج را آغاز نمایید و سپس کودک را با مواد پروتئینی آشنا کنید. اگر خوراک‌های گوناگون را جداگانه به او بدهید، در صورت به وجود امدن حساسیت، عامل آن را به سادگی شناسایی خواهید کرد. استفاده از برخی مواد غذایی در این چرخه ممنوع است که می‌توانند حساسیت‌زا باشند و علائمی مانند بالا آوردن، شکم‌روش، استفراغ، خارش، سُرخی پوست و کهیر را ایجاد نمایند. بیشترترین مواد غذایی که بچه‌ها نباید آن‌ها را استفاده کنند، عبارت‌اند از:

۱-نمک: هرگز به خوراک شیرخوار نمک نیفزایید، این کار فشار بسیار فراوانی را به کلیه‌های او وارد می‌کند.

۲-قند: شیرخواران به شیرینی (قنداب) و خوراک‌های شیرین نیاز ندارند زیرا شیر مادر و قند موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها نیازهای آن ها را برآورده خواهد کرد.

۳-خشکبار و دانه‌های روغنی: به‌کارگیری از خشکبار به‌طور کلی ممنوع است زیرا احتمال ایجاد آلرژی و ورود دانه‌ها به گلو و خفگی شیرخوار به دنبال مصرف آن‌ها افزایش می‌یابد.

۴-شیر گاو: به‌کارگیری از شیر گاو در این چرخه مجاز نیست. از مصرف شیرهای پاستوریزه و هموژنیزه هم پرهیز کنید زیرا در میزان چربی آن‌ها دگرگونی‌هایی داده‌شده است که برای تغذیه شیرخوار مناسب نیست.

۵-تخم‌مرغ: مصرف تخم‌مرغ کامل یا حتی خوراک‌های حاوی تخم‌مرغ تا یک‌سالگی مجاز نیست.

۶-ماهی: بهتر است تا دوسالگی خوراک‌های دریایی به کودک ندهید.

۷-مرکبات: ممکن است مرکبات موجب دل‌درد شیرخوار شوند اکنون اگر ناگزیر به استفاده از مرکبات هستید، حتماً هسته‌های آن را جدا سازید.

۸- مواد غذایی سفت: مصرف هر گونه مواد غذایی سفت که احتمال ورود به گلو و امکان خفگی را افزایش می‌دهد، ممنوع است.

 

 

منبع: جی. آ. فراست، مادر کافی، انتشارات زوار

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *