بازدید این صفحه: 812
راه های نه گفتن-انواع راه های گفتن نه

راه های نه گفتن

راه های نه گفتن

قدم اول:
در قدم اول موانعى كه از نظر اخلاقى و ذهني بر سر راهتان مى بينيد را شناسايى كنيد. براى مثال اگر دوستى از شما درخواست نابجايي كند و اگر به او نه بگوييد چه عواقبى خواهد داشت؟  آيا مى ترسيد او هرگز پس از اين ماجرا با شما صحبت نكند و شما را تنها بگذارد؟

قدم دوم:
پس از بررسى خطرات احتمالى از دیدگاه منفى آن، با واقع بينى شرايط احتمالى را در ذهن خود ترسيم كنيد. عجله نكنيد با دقت اين گام را برداريد اگر نياز هست كه احتمالات مختلف را يادداشت كنيد اين كار را انجام دهيد شايد براي ابتداي كار مناسب باشد.
قدم سوم:
قطعاً مطالعه شرايط احتمالى از ديدگاهى منطقي تر و خوش بينانه تر اين امكان را بوجود مى آورد كه عدم پذيرش خود را اعلام كنيم.قطعا شما ديگر دنبال توجيه ها و دلايل بي اساس نمي رويد.مهارت نه گفتن به شما اين آمادگي را مي دهد قبل از اينكه جواب مثبت دهيد ،فكر كرده و سريع گامهاي مورد نياز را برداريد و پاسخ منطقي به درخواستهاي ديگران بدهيدلبته از آن جايى كه عادت كرده ايد سالها «بله» بگوييد و هنر «نه گفتن» به موقع را نداشته ايد براى قدم های اول اين تمرين به مشكلاتى برخورد مى كنيد. كه بهتر است براى تمرين اين مهارت ابتدا از موارد ساده تر شروع كنيد و به مواردى «نه» بگوييد كه احتمال خطر و صدمات ناشى از آن كمتر است. به اين ترتيب مى توانيد بعد از مدتى تصميمات مهمتر و معقولانه اي بگيريد.

.

منبع : مقاله ی ساناز گودرزی کارشناس ارشد مشاور خانواده

/مریض خونه/

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *