بازدید این صفحه: 722
ویتامین ها و املاح مورد نیاز در سنین مدرسه -منابع غنی از ویتامین D- آهن-کمبود آهن-کمبود کلسیم-منابع غنی از کلسیم-شیر و لبنیات-مضرات و فواید شیر پاستوریزه

ویتامین ها و املاح مورد نیاز در سنین مدرسه

ویتامین ها و املاح مورد نیاز در سنین مدرسه

در واکنش متابولیک نقش حیاتی دارند و از طریق برنامه غذایی روزانه باید به بدن برسند. نیاز به ویتامین ها و املاح اغلب متناسب با انرژی دریافتی یا سایر مواد مغذی است . برخی از ویتامین ها و املاح در دوران رشد نقش اساسی دارند و کمبود آنها موجب اختلال رشد کودکان میشود. شایع ترین کمبودهای ویتامینی در این دوران کمبود ویتامین A و D شایع ترین کمبود های املاح ، ید، آهن و کلسیم می باشد.

ویتامین  D

 در تنظیم جذب و متابولیسم کلسیم نقش حیاتی دارد. با توجه به اینکه دانش آموزان در سنین رشد هستند کمبود این ویتامین به علت اختلال در جذب کلسیم می تواند رشد استخوانی آنها را مختل کند . مهم ترین منبع تامین ویتامین D نور مستقیم آفتاب است. بنابراین کودکانی که کمتر از نور مستقیم استفاده می کنند با کمبود ویتامین D مواجه شده و بدنبال آن کمبود کلسیم در آنها بروز می کند.تشویق دانش آموزان به ورزش و بازی در فضای باز و استفاده از نور خورشید موجب می شود که ویتامین D مورد نیاز بن آن ها تامین شود.

ویتامین ها و املاح مورد نیاز در سنین مدرسه

ویتامین ها و املاح مورد نیاز در سنین مدرسه

آهن

آهن مورد نیاز در سنین مدرسه بستگی به سرعت رشد، ذخایر آهن بدن و قابلیت جذب آن از منابع غذایی دارد. نیاز به آهن دردوران رشد، افزایش می یابد . آهن مورد نیاز روزانه یک کودک ۱۰ ساله برای تامین ذخایر بدن به اندازه نیاز یک مرد بالغ است. بهترین نوع آهن قابل جذب در گوشت ها (قرمز ، سفید ، جگرو…) وجود دارد. در صورتی که منبع عمده آهن دریافتی روزانه از (حبوبات، غلات ،سبزی ها ، تخم مرغ و….) باشد باید به دریافت کافی ویتامین C که جذب آهن را افزایش میدهد توجه شود. انواع میوه های تازه بخصوص مرکبات حاوی ویتامین C هستند و مصرف سالاد شامل گوجه فرنگی ،فلفل سبزدلمه ای ،کلم و گل کلم همراه با غذا و مصرف میوه و آب میوه پس از غذا جذب آهن غذای کودکان را افزایش می دهد.

ویتامین ها و املاح مورد نیاز در سنین مدرسه

ویتامین ها و املاح مورد نیاز در سنین مدرسه

کلسیم

کلسیم نه تنها برای استحکام دندان ها و استخوان ها بلکه برای رشد استخوان های جدید ضروری است دریافت کافی کلسیم از برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای حفظ تراکم طبیعی استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی حائز اهمیت است. شیر و لبنیات مهم ترین منبع تامین کلسیم هستند و بنابراین ، کودکان و دانش آموزانی که از این گروه به مقدار کافی استفاده نمی کنند در معرض خطر کمبود کلسیم قرار دارند . به ویژه اگر همراه با وعده غذایی خود نوشابه گاز دار مصرف کنند. نوشابه های گازدار حاوی مقادیر زیادی فسفر می باشند که می توانند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کنند. بستنی که با شیر پاستوریزه تهیه شده است منبع خوبی از کلسیم است و مصرف آن در میان وعده بخشی از کلسیم مورد نیاز کودکان این سنین را تامین می کند . میان وعده مناسب دیگر برای تامین کلسیم ، نان و پنیر است که به همراه سبزی ، گوجه فرنگی ، خیار یا گردو یک میان وعده سالم و مغذی برای دانش آموزان به شمار می رود .

 

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *