بازدید این صفحه: 796
پیشگیری و شناخت علت کمبود ویتامین D در زنان باردار -علت کمبود ویتامین D درزنان باردار-منابع غنی ویتامین D- علت کمبود ویتامین D-کمبود ویتامینD در کودکان

پیشگیری و شناخت علت کمبود ویتامین D در زنان باردار

پیشگیری و شناخت علت کمبود ویتامین D در زنان باردار

ویتامینD یکی از ویتامین های محلول در چربی است. بیشتر افراد از طریق تابش مستقیم نور خورشید بر پوست مقدار کافی ویتامین D به دست می آورند. پوشیدن لباس، دود، گرد و غبار، شیشه پنجره،هوای ابری و کرم های ضد آفتاب مانع رسیدن اشعه ماوراءبنفش به بدن و تبدیل پیش سازها به ویتامین D می شوند.
پوست افراد تیره در مقایسه با کسانی که پوست روشن دارند ویتامین D کمتری سنتز می کنند. افرادی که شب کار هستند و روزها می خوابند، کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند و مجبورند داخل منزل بمانند، افراد ناتوان که در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند و اشخاصی که تمام سطح بدن خود را با لباس بپوشانند بیشتر به منابع غذایی حاوی ویتامین D نیاز دارند.

منابع غنی ویتامین D

مواد غذایی به طور طبیعی مقدار کمی ویتامین D دارند ماهی های چرب مثل شاه ماهی، سالمون، ساردین و روغن کبد ماهی منابع غذایی عنی از ویتامین D هستند. مقدار ویتامینD در شیر مادر نیز کم است. ویتامین D را می توان از طریق غنی سازی به شیر اضافه کرد.
در بسیاری از کشورها، انواع شیر غنی شده با ویتامینD در بازارموجود است. در کشور ما نیز مجوز اضافه کردن ویتامینD به شیر داده شده و بعضی از کارخانه های تولید کننده شیر، ویتامینD را به محصول خود اضافه می کنند. با مصرف شیر غنی شده بخشی از ویتامینD مورد نیاز بدن تامین می شود.

پیشگیری و شناخت علت کمبود ویتامین D در زنان باردار

پیشگیری و شناخت علت کمبود ویتامین D در زنان باردار

علت کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D معمولاً در افرادی به وجود می آید که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند یا رژیم های بسیار محدود از مواد غذایی حاوی ویتامین D دارند یا ویتامینD غذا را جذب نمی کنند.کمبود ویتامینD منجر به کاهش جذب کلسیم و بنابراین مشکلات جدی می شود. از جمله این مشکلات ، راشی تیسم در کودکان و نرمی و پوکی استخوان در افراد بزرگسال است.

در کودکانی که به کمبود ویتامین D دچار می شوند، استخوان ها به خصوص استخوان پاها از فرم طبیعی خارج شده و به سمت خارج انحناء پیدا می کنند. این حالت خمیدگی استخوان ها را راشی تیسم می نامند.

پیشگیری و شناخت علت کمبود ویتامین D در زنان باردار

پیشگیری و شناخت علت کمبود ویتامین D در زنان باردار

پیشگیری از ابتلا به کمبود ویتامین D

در شیرخواران و کودکان میزان ویتامینD مورد نیاز جهت پیشگیری از کمبود روزانه ۴۰۰ واحد بین المللی است و بر اساس برنامه کشوری همراه با ویتامین D به صورت قطره D + Aیا قطره مولتی ویتامین از روز پانزدهم پس از تولد تا ۲۴ ماهگی به میزان ۲۵ قطره در روز داده می شود. استفاده از نور مستقیم آفتاب (نه از پشت شیشه) به مدت ۱۰ دقیقه در روز به طوری که صورت و دست و پای کودک در معرض نور آفتاب قرار گیرد توصیه می شود.

در مناطق کوهستانی که معمولاً مادران به دلیل سردی هوا و ترس از سرماخوردگی کودکان خود را در فضای باز قرار نمی دهند، کمبود ویتامینD در کودکان شایع تر است. بنابراین لازم است در آموزش ها به لزوم قرار گرفتن کودک در معرض نور مستقیم آفتاب تاکید شود.

منبع : های بی بی(سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *