بازدید این صفحه: 1952
کنده شدن یا دکولمان جفت -هیپرتانسیون مادر,لیومیوم رحمی-های بی بی-hibaby

کنده شدن یا دکولمان جفت

کنده شدن یا دکولمان جفت

(Abruptio Placenta (AP

به جدا و کنده شدن قبل از موعد جفت (قب از خروج جنین) و پس از هفته ۲۸ حاملگی Abruptio Plxenta گفته می شود و بر حسب شدت و نحوه جدا شدن به دو نوع نسبی (partial قسمتی از جفت جدا شده است) و کامل (complete تمام جفت جدا شده است) تقسیم می شود.

همچنین بر حسب اینکه خونریزی حاصل از کنده شدن جفت به خارج راه یابد ویا اینکه در قسمتی از رحم تجمع یافته و باقی بماند به ترتیب به دو نوع واضح یا خارجی (External or apparent 80% موارد) و نهفته یا داخلی (Internal or concealed) تقسیم می شود (البته ممکن است هر دو حالت فوق با هم وجود داشته باشند که در این صورت به آن خونریزی نهفته نسبی گفته می شود) AP کامل معمولاً به صورت نهفته و AP نسبی معمولاً بخ صورت خونریزی واضح تظاهر می کند.

توجه: جدا شدن بسش از ۵۰% جفت با حیات جنین مغایرت دارد.

شیوع کلی AP یک مورد به ازای هر ۷۰ تا ۹۰ زایمان بوده اما شیوع آن در گروههای خاصی از بیماران بسیار بیشتر می باشد بطوری که شیوع آن درمبتلایان به هیپرتانسیون مزمن حدود ۱۵% در هیپرتانسیون وابسته به حاملگی حدود ۱۰% و کسانی که یکبار سابقه AP داشته اند حدود ۱۰% می باشد.

علت و مکانیسم اصلی AP نامشخص بوده ولی عوامل مستعد کننده شناخته شده ای دارد که عبارتند از: هیپرتانسیون مادر بیش از ۵۰% بیماران با AP خطرناک و وشدید دچار هیپرتانسیون می باشند (۵۰% موارد هیپرتانسیون مزمن و ۵۰% هیپرتانسیون وابسته به حاملگی)، تروما به شکم، کاهش ناگهانی فشار داخل رحمی (نظیر خارج شدن یکی از قل ها در حاملگی دوقلو یا خروج ناگهانی مقادیر زیادی مایع آمنیوتیک خصوصاً در پلی هیدرآمنیوس) کوتاهی بند ناف، PROM، دفعات حاملگی بالا، استعمال دخانیات، کمپرس و وارد شدن فشار طولانی مددت بر روی ورید اجوف تحتانی، سوء تغذیه (خصوصاً کمبود اسید فولیک) اعتیاد به کوکائین، لیومیوم رحمی (به شرط اینکه جفت در آن ناحیه کاشته شده باشد) سن بالا و نژاد آفریقایی.

کنده شدن یا دکولمان جفت

کنده شدن یا دکولمان جفت

علائم و نشانه ها

تابلوی اصلی: خونریزی واژینال، درد شکم یا کمر، حساسیت و انقباض رحمی و دیسترس جنینی
خونریزی: همچنانکه ذکر شد در ۸۰% موارد خونریزی واژینال وجود دارد (معمولاً ناگهانی، شدید و تیره رنگ) و ۲۰% باقیمانده نیز نهفته و مخفی می باشد (Concealed).

درد و حساسیت رحمی: حساسیت رحمی و درد شکم یا کمر در دو سوم موارد وجود دارد. انقباض غیر طبیعی رحمی در یک سوم موارد وجود دارد.

دیسترس جنینی: در بیش از ۵۰ % موارد دیسترس جنینی و در ۱۵% موارد مرگ داخل رحمی بروز می کند.

کنده شدن یا دکولمان جفت

کنده شدن یا دکولمان جفت

منبع : های بی بی(سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *