بازدید این صفحه: 789
علت ابتلا به پوکی استخوان در بارداری ,علت ابتلا به پوکی استخوان در دوران شیردهی,پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان,علت کمبود کلسیم در دوران بارداری

علت ابتلا به پوکی استخوان در بارداری

علت ابتلا به پوکی استخوان در بارداری

در زمان بارداری به علت نرسیدن کلسیم کافی به بدن مادر باردار به پوکی استخوان مشکوک است ، ابتلا به پوکی استوخوان در هر سنی ممکن است ولی به طور کلی از سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی به تدریج  تعادل بین ساخته شدن و تخریب طبیعی استخوان در بدن حداکثر می‌رسد و پس از آن استخوان‌سازی در بدن کم میشود.

اگر زنان باردار در دوران بارداری بیشتر به تغذیه و ورزش اهمیت دهند و زیر نظر پزشک خود تحرک کافی داشته باند و همچنین کلسیم کافی به بدن خود برسانند در دوران بارداری به پوکی استخوان دچار نمیشوند.

علت ابتلا به پوکی استخوان در بارداری

علت ابتلا به پوکی استخوان در بارداری

به چه علت در دوران بارداری مادر دچار کمبود کلسیم می شود؟

پر واضح است که جنین برای رشد نیاز به کلسیم دارد و اگر مادر در این دوران کلسیم کافی را از طریق لبنیات ،مکمل ها و … دریافت نکند جنین برای رشد از کلسیم بدن مادر استفاده میکند و مادر دچار کمبود کلسیم میشود. در واقع کلسیم موجود در مغز استخوان مادر برای تشکیل مغز استخوان جنین مصرف میشود.

عدم رعایت رژیم مناسب در دوران بارداری مادر را در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می دهد لذا تغذیه در این دوران هم برای مادر و هم برای جنین بسیار حیاتی می باشد.

در این میان نباید از دوران شیردهی نیز غافل شد زیرا در صورت نداشتن رژیم غذایی مناسب در این دوران هم خطر ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد.

مادر در زمان شیردادن روزانه به حداقل ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم احتیاج دارد. در یک لیوان شیر طبیعی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد و بر این اساس یک مادر در روز باید حداقل سه لیوان شیر مصرف نماید ، از لبنیات دیگر مانند ماست و پنیر نیز می‌توان استفاده نمود .

یعضی سبزیجات، کلم بروکلی، هویچ و دانه‌هایی مانند مغز بادام نیز حاوی کلسیم می باشند ولی بهترین منبع کلسیم همان شیر و فراورده های  آن می باشد . تغذیه مناسب، مصرف لبنیات به میزان کافی و کاهش مصرف گوشت قرمز از راه های جلوگیری و کنترل پوکی استخوان در افراد می باشد.

علت ابتلا به پوکی استخوان در بارداری

علت ابتلا به پوکی استخوان در بارداری

منبع : ایسنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *