بازدید این صفحه: 2747
روش انجام کولدوسنتز ,Retroverted uterus, فورسپس تناکولوم,کلامپ آلیس,نحوه معاینه دقیق لگنی,اسپکولوم داخل واژن

روش انجام کولدوسنتز

روش انجام کولدوسنتز

همچنانکه ذکر شد در موارد مشکوک به EP اگر دسترسی به سونوگرافی وجود نداشته باشد یا انجام آن مشکل یا غیر ممکن باشد و یا اینکه نتایج آن نامشخص باشد کولوسنتز بهترین روش تشخیصی خواهد بود.

قبل از هر چیز ابتدا باید معاینه دقیق لگنی صورت گیرد تا از عدم چرخش و خم شدن رحم به عقب و عدم وجود توده در کول-دو- ساک اطمینان حاصل نمود. پس از آن بیمار در وضعیت لیتوتومی قرارگرفته و قسمت سر و تنه وی ۲۰ تا ۳۰ درجه بالاتر از سطح افق قرار می گیرد.
آنگاه اسپکولوم داخل واژن گذاشته و فورنیکس واژن با بتادین ضد عفونی می شود. با استفاده از فورسپس تناکولوم با کلامپ آلیس لبه خلفی سرویکس گرفته شده و با ملایمت به طرف قدام (به سمت جوشگاه عانه و شکم بیمار) کشیده می شود.

روش انجام کولدوسنتز

روش انجام کولدوسنتز

در این هنگام سر سوزن اسپاینال نمره ۱۸ یا ۲۰ که متصل به سرنگ ۱۰ سی سی است درست در خط میانی در ناحیه فورتیکس خلفی گذاشته شده و در حالیکه سرنگ و سوزن با واژن در یک امتداد هستند به آرامی و با پونکسیون مداوم پیستون سرنگ به داخل فضای کول-دو-ساک (بن بست دوگلاس) رانده می شود بایستی توجه داشت که سوزن بیش از ۲ تا ۳ سانتیمتر داخل نشود.

اگر این عمل موفقیت آمیز نباشد بایستی بدون چرخاندن و حرکت سوزن را خارج کرد و مجدداً یک سانتیمتر دورتر از محل اولیه اقدام به پونکسیون نمود.
توجه: انجام کولدوسنتز در صورت وجود ۱) اختلال انعقادی ۲) توده در فضای کول-دو-ساک ۳) خمیدگی و چرخش کامل و ثابت رحم به عقب (Retroverted uterus) ممنوع می باشد.

روش انجام کولدوسنتز

روش انجام کولدوسنتز

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *