بازدید این صفحه: 1095
اداره و کنترل مرحله دوم زایمان یا Frank Breech ,زایمانهای واژینال بریچ,اپیزیوتومی,اپیزیوتومی میانی طرفی,Mediolateral, فلکسیون سر,وازواسپاسم عروق بند ناف

اداره و کنترل مرحله دوم زایمان یا Frank Breech

اداره و کنترل مرحله دوم زایمان یا Frank Breech

 

۱- پس از اتساع کامل سرویکس زائو به روی تخت زایمان انتقال داده شود. در صورتی که زایمان در بیمارستان انجام می شود باید متخصص بیهوشی و اطفال نیز حضور داشته و اطاق عمل نیز آماده باشد.
۲- زائو در وضعیت لیتوتومی قرار داده شود (به نحوی که ته بیمار در لبه تخت زایمان قرار گیرد)
۳- مثانه با استفاده از سوند نلاتون تخلیه شود.
۴- تشویق زائو به زور زدن و فشار آوردن به ته خود با هر انقباض رحمی و استراحت در فواصل آن
۵- پس از انگاژمان قسمت نمایش و ورود آن به پرینه می توان اقدام به بی حسی اپی دورال نمود و یا لینه درست قبل از اپیزویوتومی اقدام به بی حسی موضعی کرد.
۶- در تمامی زایمانهای واژینال بریچ بهتر است اپیزیوتومی انجام شود. بهترین نوع اپیزیوتومی میانی طرفی (Mediolateral) است. بهترین و مناسب ترین زمان اپیزیوتومی موقعی است که قسمت نمایش پرینه را به خارج رانده و برآمده شده و قسمت نمایش قابل رویت است (ویا درست موقعی که سرین ها در حال خروج از دهانه واژن هستند).

توجه: اگر انقباض های رحمی خوب و موثر باشند ولی پیشرفت خوبی در نزول جنین وجود نداشته باشد و سرین ها به پرینه نرسند بایستی به فکر سزارین افتاد.

اداره و کنترل مرحله دوم زایمان یا Frank Breech

اداره و کنترل مرحله دوم زایمان یا Frank Breech

الف) خروج پاها وتنه

۷- در مواردی که مورد خاصی وجود ندارد بایستی تا موقعی که بدن جنین تا ناف خارج نشده است از هر گونه مانور و کششی بر روی جنین خودداری نمود زیرا ممکن است موجب از بین رفتن فلکسیون سر (ویا هیپراکستانسیون آن) و باز شدن و بلند شدن دستهای جنین به بالا یا مقابل سر شود و این مسئله باعث بروز اشکال در خروج سر خواهد کرد.
۸- اگر خروج پاها با اشکال روبرو شود می توان انگشت سبابه دست راست را زیر ران (نزدیک پشت زانو) جنین قرار داده و آن را به خارج و جلو (ابدوکسیون و فلکسیون ران) کشیده تا پا خارج شود سپس پای دیگر را به همین ترتیب خارج نمود.
۹- پس ازخروج بدن و پاها با انگشت بند ناف را گرفته و با ملایمت و ظرافت حلقه ای از آن به بیرون کشیده می شود (جهت جلوگیری از کشش بیش از حد ناف در مراحل بعدی زایمان و نیز کاهش خطر گیر کردن بند ناف بین سر جنین و لگن مادر).

توجه: دستکاری و وارد آوردن کشش بیش از حد به ناف می تواند موجب وازواسپاسم عروق بند ناف شود.

 

اداره و کنترل مرحله دوم زایمان یا Frank Breech

اداره و کنترل مرحله دوم زایمان یا Frank Breech

 

 

 

منبع : های بی بی(سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *