بازدید این صفحه: 802
ارتباط استرس و بروز علائم آسم در نوجوانان ,ارتباط آسم با اضطراب و استرس,پیشگیری و کنترل بیماری آسم,دلیل ابتلا به بیماری آسم,علائم شایع آسم,اسپری تربوتالین

ارتباط استرس و بروز علائم آسم در نوجوانان

ارتباط استرس و بروز علائم آسم در نوجوانان

 

پژوهشگران بیمارستانی در آمریکا طبق بررسی ای که انجام دادند بیان کردند که علائم شایع آسم همچون بیدار شدن در نیمه شب و تنگی تنفس با افزایش استرس و اضطراب در نوجوانان مبتلا به آسم مرتبط است .
این محققان در بررسی داده های سی و هفت بیمار ۱۴ الی ۱۷ سالگه دریافتند که میانگین سطوح استرس و اضطراب آنها بیشتر از عموم جامعه می باشد .
دانشمندان تاکید دارند که گرچه مطالعات آنان به وجود ارتباط میان علائم آسم با استرس و اضطراب  دارد، اما قضیه ی علت و معلولی در این ارتباط مشخص نیست و در این زمینه باید مطالعه بیشتری انجام بگیرد.
بر اساس گزارش نهاد آمریکایی مراکز پیشگیری و کنترل بیماری، حدود ۲۵٫۷ میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا هستند که از این تعداد ۷ میلیون نفر زیر ۱۸ سال می باشند . با وجود ناشناخته بودن دلیل بیماری آسم، اما امکان کنترل علائم آن توسط دارو در اکثر افراد وجود دارد.
در حالی که اختلالات عاطفی مانند اضطراب با ابتلا به آسم مرتبط است، پژوهشگران تلاش نمودند این ارتباط را در یک جمعیت تعریف شده از بیماران همچون نوجوانان بررسی کنند. داده های این پژوهش نتیجه دیدارهای حضوری و تکمیل پرسش نامه توسط افراد شرکت کننده در تحقیق بود.
آسم (Asthma) نوعی بیماری ریه می باشد که بر مسیر جریان هوا اثر می گذارد، سبب نازک شدن و تورم این مسیر میگردد، مخاط این ناحیه را افزایش می دهد و تنفس فرد مبتلا را سخت و او را دچار تنگی نفس، خس خس و سرفه می نماید .

ارتباط استرس و بروز علائم آسم در نوجوانان

ارتباط استرس و بروز علائم آسم در نوجوانان

 

تدابیر درمانی در خصوص افراد مبتلا به آسم

 

۱- استراحت در تخت به صورت نیمه نشسته
۲- تجویز اکسیژن ۷۰ تا ۸۰ درصد مرطوب از طریق ماسک یا لوله بینی با سرعت ۳-۸Lit/min
۳- کنترل ضربان قلب جنین
۴- تجویز مایعات کریستالوئید (نظیرنرمال سالین) بر اساس دهیدراتاسیون ۵% تا ۱۰%
۵- اولین داروی انتخابی در درمان حمله شدید آسم آگونیست های بتا-۲آدرنرژیک هستند:
اگر با دوزاولیه پاسخ مناسب دیده نشد می توان با ۱ تا ۲ puff هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه برای ۴ تا ۶ بار تکرار نمود و سپس با ۲puff هر۴ ساعت ادامه داد (برای ۱ تا ۲ روز)
همچنین می توان از اسپری تربوتالین و متاپروترنول (فرم اسپری آنها در ایران به راحتی در دسترس نیست) استفاده نمود. استنشاق آگونیست های بتا-۲ از طریق تبخیر آنها بوسیله دستگاه تبخیر کننده (Neobulizer) نیز به همان اندازه (و گاهی بیشتر از اشکال اسپری) موثر هستند ولی در ایران رایج نیستند.
۶- در صورتی که بیمار نیاز به بستری داشته باشد و یا موارد عدم پاسخ به درمانهای فوق قدم دوم تجویز استروئید (بهتر است فقط از پردنیزولون یا متیل پردنیزولون و یا هیدروکورتیزون استفاده کرد) است .

ارتباط استرس و بروز علائم آسم در نوجوانان

ارتباط استرس و بروز علائم آسم در نوجوانان

 

 

منبع : ایرنا-مریض خونه

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *