بازدید این صفحه: 472
بیماری کرونری قلب ,بیماری کرونری قلب چیست,درمان بیماری کرونری قلب,علت ابتلا به کرونری قلب,تنگی عروق کرونر,Coronary,کرونری قلب درافراد دارای ضايعات نخاعی

بیماری کرونری قلب

بیماری کرونری قلب

 

سرخرگ های کرونری از آئورت بیرون می آیند. آئورت؛شریان اصلی بدن می باشد که از بطن چپ خون را خارج می سازد.سرخرگ های کرونری از ابتدای آئورت منشا گرفته و بنابراین اولین رگ هایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می دارند. دو سرخرگ کرونری( چپ وراست) نسبتا کوچک بوده وهر کدام فقط ۳ یا۴ میلی متر قطر دارند.

سرخ رگ های کرونری از روی سطح قلب عبور کرده ودر پشت قلب به یکدیگر متصل می شوند وتقریبا یک مسیر دایره ای را ایجاد می کنند.وقتی چنین الگویی از رگ های خونی قلب توسط پزشکان قدیم دیده شد، آنها فکر کردند که این شکل شبیه تاج می باشد به همین دلیل کلمه ی لاتین« کرونری» (Coronary) را به آن دادند که امروزه نیز از این کلمه استفاده می شود.

سرخرگ های کرونری دارای ساختمانی مشابه تمام سرخرگ های بدن هستند؛ اما فقط در یک چیز با آنها تفاوت دارند؛ اینکه فقط در زمان بین ضربانهای قلب که قلب در حال استراحت قرار دارد ؛ خون در این رگ ها جریان می یابد.

بیماری کرونری قلب

بیماری کرونری قلب

وقتی عضله قلب منقبض می شود؛ فشار آن به قدری زیاد می شود که اجازه عبور خون به عضله قلب را نمی دهد؛ به همین دلیل قلب دارای شبکه موثری از رگ های باریک خونی است که باعث می شود تمام نیاز های غذایی واکسیژن رسانی آن را به خوبی انجام دهد.

در بیماری کرونری قلب ؛ عروق کرونری تنگ و باریک می شوند وعضلات قلب از رسیدن خون واکسیژن به اندازه ی کافی محروم می گردند( مانند هنگامی که یک لوله ی آب به دلایل مختلفی تنگ شود ونتواند به خوبی آبرسانی کند). درحالت استراحت ؛ ممکن است اشکالی برای فرد ایجاد نشود؛ اما وقتی که قلب مجبور باشد کار بیشتری انجام دهد ومثلا شخص بخواهد چند پله رابالا برود؛ عروق کرونری نمی تواند براساس نیاز اکسیژن این عضلات؛ به آنها خون و اکسیژن برسانند ودر نتیجه شخص در هنگام بالا رفتن از پله ها دچار درد سینه( آنژین) می گردد.

درچنین مواقعی اگر فرد کمی استراحت کند ؛ درد معمولا از بین خواهد رفت .اگریک رگ کرونری به علت مسدود شدن آن توسط یک لخته ی خون؛ به طور کامل جلوی خونرسانی اش گرفته شود ؛ قسمتی از عضله قلب که دیگر خون به آن نمیرسد ؛ خواهد مرد.

بیماری کرونری قلب

بیماری کرونری قلب

منبع : مریض خونه

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *