بازدید این صفحه: 919
درمان و پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال ,علائم ابتلا به فلج اطفال,پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال,علت ابتلا به فلج اطفال,درمان,واکسن,زمان تزریق واکسن فلج اطفال

درمان و پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال

 

درمان و پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال

 

این بیماری حاصل آلوده شدن با یکی از سه نوع ویروس پولیو می باشد .این ویروس فقط انسان را آلوده میکند ،میزبان دیگری ندارد و انتشار آن فقط از انسان به انسان است .در جاهایی که بهداشت محیط وضع مطلوبی ندارد،ویروس معمولا از راه مدفوعی-دهانی منتشر می شود و در کشورهایی که وضع بهداشت محیط خوب است،انتشار آن از راه تنفس است.

فلج اطفال بیماری ای فصلی است و بیشتر در فصل های گرم و مرطوب اتفاق می افتد.در صورت ابتلا به یک نوع خاص ویروس پولیو ، مصونیت نسبت به این بیماری برای تمام عمر کسب میشود .

ویروس بعد از سرایت ،در حلقو روده ها تکثیر پیدا میکند و بعد از چند روز در لنف انتشار می یابد و امکان دارد ، از این راه وارد خون شود .سپس ویروس از راه خون یا رشته های عصبی به نخاع و مغز وارد می شود .در سیستم عصبی ویروس به نورون های حرکتی نخاع یا مغزحمله می کند و جسم سلولی نورون های حرکتی را تخریب می کند . در پی تخریب این نورون ها ماهیچه های تحت کنترل آنها فلج می شوند و سرانجام تحلیل می روند.

اگر تعداد کمی نورون آسیب ببیند فلج خفیف و موقتی در بعضی ماهیچه ها بروز می کند ، ولی اگر تعداد زیادی نورون آسیب دیده باشند، فلج دائمی خواهد بود و وسعت بیشتری خواهد داشت .

درمان و پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال

درمان و پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال

علائم ابتلا به فلج اطفال

 

این بیماری گاه همراه با علائم مختلفی مانند سرماخوردگی ساده،تب،سر درد،بی حالی،درد و ضعف عضلانی و شل شدن عضلانی است .در بعضی از انواع آن ، بعد از چند ساعت از آغاز ابتلا به بیماری،فلج ناگهانی اتفاق می افتدو گاهی نیز بدون علامت است .

فرد بیمار باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد ؛ ورزش و انجام فیزیوتراپی طولانی مدت از اقداماتی است که بهبودی و پیشگیری از تغییر شکل عضو مبتلا را تا حد ممکن تامین می کند .

 

پیشگیری از ابتلا به بیماری فلج اطفال

 

سازمان جهانی بهداشت استفاده از واکسن خوراکی را برای ریشه کنی فلج اطفال توصیه می کند .مزایای این واکسن عبارت اند از : آسان بودن تجویز و ارزان بودن آن .در کشور ما خطر ابتلای کودکان به این بیماری قبل از یک سالگی است .به همین دلیل واکسیناسیون را از بدو تولد شروع می کنند.

به منظور ایمن سازی تکمیلی و قطع انتقال ویروس در کشور روز های مشخصی از سال اقدام به واکسیناسیون همه ی کودکان زیر ۵ سال می کنند .

این واکسیناسیون بدون توجه به سابقه ی ایمن سازی به منظور ریشه کنی فلج اطفال و در فصلی که انتقال ویروس پایین است انجام میشود .انجام این برنامه در کشور ما بسیار موفقیت آمیز خواهد بود .

 

درمان و پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال

درمان و پیشگیری از ابتلا به فلج اطفال

 

منبع : مریض خونه

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *