بازدید این صفحه: 2061
تاثیرات اختلال تیروئید بر دستگاه تناسلی زنان ,علت بی نظمی قاعدگی,عوارض پر کاری تیروئید در مادر,تغییرات تیروئید در بارداری,التهاب تیروئید در دوران نفاسی

تاثیرات اختلال تیروئید بر دستگاه تناسلی زنان

تاثیرات اختلال تیروئید بر دستگاه تناسلی زنان

 

غده تیروئید در جلوی نای قرار گرفته است و برای ساخت هورمون های آن نیاز ضروری به ید می باشد. اختلالات تیروئید در زنان ۱۰ برابر شایع تر از مردان می باشد، و این اختلالات خود را به شکل کم کاری یا پر کاری تیروئید نشان می دهد. از جمله عواملی که سبب بروز این مشکل می شود می توان به کمبود ید، اشعه‌ درمانی در ناحیه سر و گردن، مسائل خود ایمنی و … اشاره کرد.

از آن جا که عملکرد این غده با دستگاه تناسلی ارتباط دارد از دکتر ملیحه میرشه پناه جراح و متخصص خواستیم تا در این باره اطلاعاتی را در اختیار خوانندگان قرار دهد .وی در زمینه تاثیر اختلال تیروئید در عملکرد دستگاه تناسلی به ۳ مورد زیر اشاره می کند:

۱- ناباروری که ناشی از اختلال تخمک گذاری می باشد.
۲- افزایش خطر سقط
۳- بی نظمی قاعدگی که اغلب به شکل فاصله زیاد بین دوره های پریود است.

تاثیرات اختلال تیروئید بر دستگاه تناسلی زنان

تاثیرات اختلال تیروئید بر دستگاه تناسلی زنان

این متخصص و جراح زنان اثرات کم کاری و پرکاری تیروئید را بر بارداری چنین بر می شمارد :
۱- کم هوشی جنین
۲- کوتولگی جنین
و اثرات پر کاری تیروئید در بارداری عبارت است از:

۱- عوارض در جنین:
الف- در بعضی موارد به پر کاری تیروئید جنین و در بعضی موارد نیز به کم کاری تیروئید منجر می شود ولی بیشتر نرمال است. مصرف داروهای مربوط به کنترل پر‌کاری تیروئید نیز می‌تواند در جنین عوارضی ایجاد کند.
ب –رشد نکردن کافی جنین

۲- پر کاری تیروئید در مادر: مهم ترین عوارض پرکاری تیروئید عبارت از نارسایی قلبی، افزایش غیر طبیعی ضربان قلب، فشارخون بارداری، کاهش وزن با وجود تغذیه کافی می باشد.

عملکرد تیروئید  بعد از زایمان

به طور معمول یک پرکاری تیروئید گذرا طی ۶ هفته بعد از زایمان دیده می شود که پس از آن به کم کاری تبدیل می‌شود. دلیل این تغییرات التهاب تیروئید در دوران نفاسی است که باید درمان شود.
تشخیص تغییرات تیروئید در بارداری به دلیل ترشح هورمون های مشابه از جفت مشکل است. بنابراین زنان باید قبل از بارداری آزمایش تیروئید بدهند و هرگونه اختلال آن کنترل شود و سپس اقدام به بارداری کنند .

تاثیرات اختلال تیروئید بر دستگاه تناسلی زنان

تاثیرات اختلال تیروئید بر دستگاه تناسلی زنان

منبع: سلامت نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *