بازدید این صفحه: 649
علائم پائسگی در مردان

عوامل بروز یائسگی در مردان پارت دوم

عوامل بروز یائسگی در مردان پارت دوم

 

عوامل بروز یائسگی در مردان پارت اول

چگونه می‌ توان از کاهش تستوسترون جلوگیری کرد؟

عوامل بسیاری به جز افزایش سن، در کاهش تستوسترون دخیل هستند؛ به عنوان مثال، انجام ورزش های استقامتی، استرس و افسردگی می‌ تواند باعث کاهش ترشح هورمون تستوسترون شود. نتایج بعضی از تحقیقات نیز نشان می دهد که جایگاه اجتماعی مردان بر میزان ترشح تستوسترون در بدن شان تاثیر می‌ گذارد.

تحریک جنسی نیز سبب افزایش میزان تستوسترون در خون می ‌شود. پژوهشگران بیان داشته اند که تاثیر مواد غذایی بر میزان ترشح هورمون تستوسترون در مردان گیاهخوار و گوشتخوار یکسان است، اما میزان ترشح نوعی هورمون به نام SHBG در گیاهخواران بالاتر است که می ‌تواند سبب کاهش تستوسترون در دسترس شود.

جالب ‌تر آن که میزان ترشح هورمون تستوسترون در افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌ کنند، بسیار پایین ‌تر از میزان ترشح این هورمون در ساکنان سواحل دریاست.

عوامل کاهش دهنده ی ترشح تستوسترون:

کمبود خواب
کمبود خواب بر میزان تستوسترون ترشحی در بدن تاثیر می ‌گذارد. نتایج بررسی های محققان در دانشگاه شیکاگو برروی ۱۲ مرد سالم ۶۴ تا ۷۴ ساله حاکی از آن است که رابطه مستقیمی بین میزان خواب شبانه و میزان ترشح تستوسترون در روز وجود دارد.

استرس
استرس اثری مخرب بر عملکرد غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز که مراکز کنترل هورمون تستوسترون هستند، می گذارد. استرس همچنین سبب کاهش LH) هورمون محرک ترشح تستوسترون در سلول ‌های مردان) و کاهش کلی ترشح این هورمون در بدن می‌ شود. مطالعات محققان ژاپنی روی موش ‌های آزمایشگاهی نشان داده است میزان ترشح تستوسترون در یک استرس شدید کاهش چشم ‌گیری پیدا می ‌کند.

علائم پائسگی در مردان

عوامل بروز یائسگی در مردان پارت دوم

افسردگی
پایین بودن تستوسترون خون می ‌تواند به دلیل افسردگی باشد. پژوهشگران در پژوهشی ۴۴ مرد افسرده ۴۰ تا ۶۵ سال را مورد مطالعه قرار دادند و بین ساعت ۸ تا ۱۱ صبح، خون افراد ناشتا را بررسی کردند. نتایج مطالعات نشان داد میزان تستوسترون در افراد مبتلا به افسردگی کمتر از افراد سالم است. جالب است که مصرف تستوسترون در افراد جوان و سالخورده سبب از بین رفتن افسردگی می‌ شود.

آفت‌کش‌ها
مواد شیمیایی موجود در برخی آفت ‌کش‌ ها می‌ توانند ترشح هورمون‌ ها را مختل کنند. پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان دادند مردانی که با برخی آفت‌کش‌ها کار می‌ کنند، میزان تستوسترون خون شان در مقایسه با دیگر مردان پایین تر است.

دیابت و سندرم متابولیک
مطالعات بسیاری اثبات کرده اند بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک که هر دو به چاقی پایین تنه یا فشار خون بالا دچار هستند، میزان تستوسترون کمتری نسبت به دیگران تولید می ‌کند. بین ۲۰ تا ۶۴ درصد مردان مبتلا به دیابت، تستوسترون کمی دارند. این موضوع به ویژه در مردان مسن بیشتر است.

دانشمندان با مطالعه پرونده پزشکی ۲۸۶ مردی که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ به مرکز ناباروری ماساچوست مراجعه کرده بودند، متوجه شدند رابطه نزدیکی بین وجود مواد شیمیایی آفت‌کش‌ها در خون و پایین بودن میزان هورمون تستوسترون وجود دارد.

علائم پائسگی در مردان

عوامل بروز یائسگی در مردان پارت دوم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *