بازدید این صفحه: 5256
تشخیص سرطان پستان

اشتباهات رایج زنان درباره سرطان پستان پارت۱

اشتباهات رایج زنان درباره سرطان پستان پارت۱

با وجود اینکه سرطان پستان یکی از شایع ‌ترین سرطان‌ ها در زنان است و باید مورد توجه بسیاری قرار گیرد اما همه توده ‌هایی که در پستان به وجود می آیند و یا توسط خانم‌ ها احساس می‌ شوند لزوما سرطان نیستند و اگر این توده‌ ها سرطانی هم باشند، با تشخیص زودرس و اقدام سریع درمان‌ پذیر می باشند، اما بسیاری از خانم‌ ها با مشاهده توده در پستان بسیار نگران و مضطرب می ‌شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند. در حدود ۴۰ درصد از خانم‌ ها در دوره‌ ای از زندگی توده‌ هایی را در پستان خود لمس می‌ کنند.

در اینجا با ۷ مورد از خطاهای رایج زنان درباره این سرطان آشنا می ‌شویم:

باور غلط اول

سرطان پستان همیشه همراه با توده ‌ای قابل لمس است
به گفته پژوهشگران دانشگاه لومباردی شهر جورج واشنگتن همیشه سرطان‌ های پستان با توده همراه نیستند. بعضی مواقع قبل از این که خانمی احساس توده در پستان خود داشته باشد، بعد از انجام ماموگرافی مشخص می ‌شود که او دچار سرطان پستان است. بسیاری از سرطان‌ ها هنگام آزمون‌ های غربالگری ماموگرافی تشخیص داده می‌ شوند.

تشخیص سرطان پستان

اشتباهات رایج زنان درباره سرطان پستان پارت۱

باورغلط دوم

توده‌های پستانی تقریبا همیشه سرطان هستند
این که وجود که هر توده‌ ای در پستان به معنی وجود سرطان است، عقیده نادرستی است. به گفته پژوهشگران انجمن سرطان آمریکا، اگر چه هر خانمی در پستان خود که احساس توده‌ داشت باید به فکر سرطان باشد تا عکس این موضوع ثابت شود، اما این نباید زنان را نگران کند.

هر چه سن یک زن بیش تر باشد، احتمال بیش تری دارد تا یکی از ۷ تا ۸ نفری باشد که مبتلا به سرطان پستان می ‌شوند. همچنین احتمال بیش تری وجود دارد که توده ‌های پستانی در زنان سالمند و زنانی که به دوران یائسگی نزدیک می‌ شوند و یا یائسه شده‌ اند سرطانی شوند. وقتی یک توده پستانی سرطانی نباشد، به چه دلیل ممکن است ایجاد شده باشد؟

این توده‌ ها ممکن است کیست ‌هایی باشند که معمولا خطرناک نمی باشند، اما ممکن است رشد غیر سرطانی و غیر طبیعی سلول‌ ها باشد نظیر فیبروآدنوما که کمتر شایع است و یا لخته ‌های خونی که موجب ایجاد توده می‌ شوند. همچنین این توده ‌های کاذب ممکن است در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شوند که در واقع اصلا آن ها توده نیستند.

به هر حال دلیل توده‌ های پستانی هر چه که باشد، نباید مورد غفلت واقع شود و باید از سوی پزشک اطمینان حاصل شود که خطرناک نیستند. برخی مواقع لازم است معاینه جسمی از سوی پزشک صورت گرفته و گاهی نیاز به ماموگرافی و در برخی اوقات نیاز به سونوگرافی است. با انجام این آزمون‌ ها علت توده ‌های پستانی دقیقا مشخص خواهد شد.

تشخیص سرطان پستان

اشتباهات رایج زنان درباره سرطان پستان پارت۱

منبع: پژوهشکده سرطان پستان

فروش طرح گلدوزی
  1. پینگ: اشتباهات رایج زنان درباره سرطان پستان پارت2 - مریض خونهمریض خونه

  2. مطهره

    سلام‌من‌روی نوک سینم یک جوش زده اصلا درد و خارش نداره ترشح هم نداره توی جوش هم سفیده اما فشاربدی هیچی چرک درنمیاد ۲۰ سالمه …این جوش نشونه سرطانه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *