بازدید این صفحه: 1383
درمان گیاهی سرطان

درمان سرطان با مصرف غذاهای گیاهی مفید

درمان سرطان با مصرف غذاهای گیاهی مفید

نتایج پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که شاید خوردن غذاهای حاوی BAFCs خطر سرطان را کاهش دهد.

موادی که به‌طور طبیعی در گیاهان، جانوران، قارچ‌ها (قارچ‌های خوراکی یا کلاهک‌دار)، و باکتری‌ها (مانند پروبیوتیک‌ها) وجود دارند و خطر بیماری را کاهش می‌دهند را اجزای غذایی فعال از نظر زیست شناختی (BAFCs  یا Biologically Active Food Constituents) می‌نامند.

اغلب پژوهش هایی که درخصوص BAFCs  انجام شده است به مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال ها یا Phytochemicals) مربوط می‌شود، که این مواد شیمیایی به‌طور طبیعی در گیاهان وجود دارند.

مواد شیمیایی گیاهی تقریباً در تمام میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند و شامل مواد زیر می‌باشند:

کاروتنوئیدها

 

 موادی شیمیایی که باعث نارنجی یا زرد رنگ شدن میوه‌ها و سبزیجات از قبیل هویج و سیب‌زمینی شیرین می‌شوند؛ بتاکاروتنوئید نمونه‌ای از این مواد است

فنولیک‌ها

 

گروهی از مواد که در بسیاری از گیاهان، ادویه، سبزیجات، میوه‌ها، و چای سبز وجود دارند.

درمان گیاهی سرطان

درمان سرطان با مصرف غذاهای گیاهی مفید

ترکیبات آلی گوگرد

 

 موادی که در سبزیجات خانواده چلیپاییان (مانند بروکلی و کلم) و سبزیجات جنس سیر یا Allium (مانند سیر، تره فرنگی، و پیاز) یافت می‌شوند.

دیگر مواد غذایی رایج حاوی BAFCs که ممکن است از برخی از انواع سرطان پیشگیری کنند، شامل گوجه‌فرنگی، اسفناج ، شراب قرمز، مرکبات، زردچوبه، توت، سویا و برخی از گوشت‌ها و لبنیات می‌باشند.

مواد شیمیایی که در گیاهان یافت می‌شوند به طرق مختلف از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کنند و احتمال دارد مواد شیمیایی گیاهی مختلف با هم عمل کنند تا خطر سرطان را کاهش دهند. 

برخی از این مواد به تنظیم نمودن هورمون‌هایی مانند استروژن کمک می‌کنند. مواد دیگر بر ضد رشد سرطان عمل می‌کنند یا التهاب را متوقف می‌سازند. تعداد زیادی از مواد شیمیایی گیاهی آنتی‌اکسیدان هستند و احتمال وارد شدن خسارت اکسایشی (خسارتی که اکسیدان‌هایی مانند توتون یا اوزون به سلول‌ها وارد می‌کنند) را کاهش می‌دهند.

افزودن مواد غذایی گیاهی به رژیم‌غذایی

 

گرچه در تعداد معدودی از آزمایشات بالینی گسترده مواد غذایی گیاهی را به پیشگیری سرطان ارتباط داده‌اند، شواهد موجود بر این نکته دلالت می کنند که افزودن مقدار بیش‌تری میوه و سبزی به رژیم غذایی ضرری ندارد. همچنین، پژوهشگران اثبات کرده اند که خوردن میوه و سبزیجات فواید بهداشتی دیگری مانند کم‌تر شدن خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را به همراه دارد.

پیشنهادات زیر برای کمک به افزایش دادن مقدار BAFCsهای موجود در رژیم غذایی ارائه می‌شود:

 

۱- هدف باید این باشد که هر روز ۵ تا ۹ پرس میوه و سبزی مصرف شود، که این تقریباً برابر با دو فنجان میوه و ۲٫۵ فنجان سبزی می‌باشد. باید میوه و سبزیجات را به غذاهایی که معمولاً صرف می‌شود اضافه نمود، و از میوه و سبزی به‌عنوان غذای سبک یا سرپایی (اسنک) استفاده کرد.

۲- باید میوه‌ها و سبزیجات تازه‌ای را امتحان نمود، و سبزیجاتی با رنگ‌های متنوع انتخاب کرد، به این منظور که رژیم غذایی تا حد امکان شامل مواد شیمیایی گیاهی متعدد و مختلفی باشد.

۳- مقدار میوه و سبزی مصرفی باید یادداشت شود.

۴- باید از پزشک یا متخصص تغذیه پرسش نمود که چگونه می‌توان مقدار بیش‌تری میوه و سبزی را در رژیم غذایی گنجاند.

درمان گیاهی سرطان

درمان سرطان با مصرف غذاهای گیاهی مفید

منبع: سایت مرکز جامع سرطان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *