بازدید این صفحه: 958
تغذیه و پیشگیری از دیابت

آیا بیماری دیابت قابل پیشگیری است

آیا بیماری دیابت قابل پیشگیری است

پزشکان دیابت یا مرض قند را که امروزه در جهان و ایران به عنوان یکی از عمده بیماری­های غیرواگیر تهدیدکننده سلامتی افراد و جامعه شناخته شده است؛ به علت روند رشد بدون علامت آن، روباه بیماری­ها توصیف کرده اند.

به همین خاطر شعار امسال روز جهانی سلامت از سوی سازمان بهداشت جهانی غلبه بر بیماری دیابت تعیین شده است.

دیابت نه تنها سالانه چهار میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می کشد بلکه مبتلایان به آن عوارضی همچون قطع پا و اندامها، نارسایی کلیه، اختلالات بینایی و بیماریهای قلبی و عروقی را نیز تحمل می کنند.

دیابت، بیماری پنهان

 

دکتر جواد رجبییان گفت: بیماری دیابت به علت علائم پنهان، کم علامت و بی علامت بودن به روباه بیماریها معروف شده است.

وی افزود: بر اساس بررسیها نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند.

مسئول بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی مشهد عوارض بیماری دیابت را شامل نارساییهای کلیوی، قلبی، چشمی و دستگاه عصبی و محیطی عنوان کرد که خطر نابینایی، نارسایی مزمن کلیه و قطع اندامها را در پی دارد.

روند رو به رشد بیماری دیابت در جامعه

به گفته دکتر حمیدرضا بهرامی، هم اینک پنج میلیون نفر در سطح کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند که ۹ درصد آنها در استان خراسان رضوی ساکن هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به روند رو به رشد ابتلا به بیماری دیابت در کشور افزود: براساس بررسیهای صورت گرفته در سال ۱۳۸۶ به ازا هر ۲۰ ایرانی یک فرد مبتلا به دیابت گزارش شده بود در حالی که ابتلا به این بیماری در سال ۱۴۰۴ یک مبتلا به ازای هفت نفر پیش بینی شده است.

این پزشک متخصص اضافه وزن و چاقی، افزایش فشار خون، مصرف بی رویه مواد قندی و رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و استرس را از علل رشد ابتلا به بیماری دیابت در جامعه عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش خودمراقبتی در پیشگیری و کنترل دیابت ادامه داد: کاهش فشار خون، کنترل قند خون، ورزش و تحرک کافی، کاهش مصرف قند، اصلاح رژیم غذایی و مدیریت استرس از راهکارهای کنترل بیماری دیابت است.

تغذیه و پیشگیری از دیابت

آیا بیماری دیابت قابل پیشگیری است

بیماری دیابت قابل پیشگیری است

دکتر زهرا مظلوم خراسانی نیز می گوید بیماری دیابت به دو نوع یک و نوع دو تقسیم می شود، افزون بر ۹۰ درصد مبتلایان دیابت نوع دوم آن یا دیابت بالای ۳۰ سال دارند.

استادیار گروه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی افزود: دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود و قابل پیشگیری نیست و معمولا علل ژنتیکی دارد اما دیابت نوع دو که در سنین بالا بروز می کند قابل پیشگیری است.

وی بیان کرد: فشار خون بالا، چربی و قند خون بالا، استرسهای روزمره، بی تحرکی و اضافه وزن از عواملی است که افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار می دهد.

خراسانی همچنین بر لزوم اجرای برنامه غربالگری بیماری دیابت تاکید و بیان کرد: افراد بالای ۴۵ سال برای پیشگیری از دیابت باید هر سه سال از نظر عوامل خطرساز این بیماری مورد بررسی قرار گیرند.

استادیار گروه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی گفت: افرادی که عوامل خطر همچون چاقی، اضافه وزن، کم تحرکی، افزایش چربی خون، فشار خون و سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت را دارند باید در سنین زیر ۴۵ سال به لحاظ ابتلا مورد بررسی قرار گیرند.

تغذیه و پیشگیری از دیابت

آیا بیماری دیابت قابل پیشگیری است

منبع : ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *