بازدید این صفحه: 841
سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست

یک اشتباه رایج درمورد زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی­کیستیک که اضافه وزن دارند این میباشد که آنها زیاد می­خورند و ورزش نمی­کنند. اما به واقع اینگونه نیست و زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی­کیستیک از یک مشکل متابولیسمی به نام مقاومت انسولینی رنج می­برند. انسولین، هورمون رشدی قوی­ای است که نقش آن در بدن، افزایش ذخیره چربی می­باشد.

زنان مبتلا به این سندروم، باوجود داشتن تغذیه سالم از نظر کالری و ورزش منظم، همچنان وزن اضافه می­کنند. علاوه براین، مقاومت انسولینی حتی با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی و ورزش، فرایند کاهش وزن را دشوار می­سازد.

 اما این دلیل نمی­شود که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی­کیستیک از سلامت برخوردار نباشند. باوجود کاهش وزن بسیار اندک و یا حتی هیچ کاهش وزنی، آنها می­توانند با تغییراتی در سبک زندگی­شان، علائم­شان را بهبود داده و سلامت شان را به بالاترین حد ممکن برسانند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و اشتهای زیاد به خوردن شیرینی جات

در بیشتر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، اشتهای زیادی به خوردن شیرینی مشاهده می شود؛ انسولین به عنوان یک محرک اشتها عمل می کند که ما را به خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات وا می­دارد.

برای جلوگیری از این موضوع باید با مصرف پراکنده کربوهیدرات­ها، در طول روز به جنگ ولع شدید به شیرینی جات بروید، وعده­های غذایی­تان بیشتر بر پایه پروتئین­ها باشد، به طور مرتب ورزش کنید، و از مکمل­ها و داروهای کاهش دهنده هورمون انسولین استفاده نمایید.

 روند کاهش وزن بسیار کُند است

روند کاهش وزن در زنان مبتلا به این سندرم بسیار کُند می­باشد،که این تاثیر همان انسولین می­باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و تغییرات شدید خلق و خو

مبتلا به سندرم تخمدان پلی­کیستیک بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی هستند. درصورتی که احساس می­کنید نمی­توانید تغییرات خلق و خوی تان را کنترل نمایید، از یک متخصص اعصاب و روان کمک بگیرید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو

ریزش مو یکی از نگرانی­های زنان مبتلا به این بیماری می­باشد که از آن رنج می برند. نگرانی مداوم بابت نازک شدن موها و امکان کچلی در آینده، اضطراب آور و وحشتناک می­باشد.

این افراد می­توانند از داروی اسپیرونولاکتون استفاده نمایند، این دارو می­تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری یا کاهش ریزش مو داشته باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست

سندرم تخمدان پلی کیستیک  و زدن جوش و آکنه

درصورتی که به عنوان یک فرد بزرگسال هنوز هم به شدت دچار جوش و آکنه می­باشید، باید بگوییم که دلیل این موضوع میزان بالای هورمون تستوسترون می­باشد. تغییراتی در رژیم غذایی و داروهای مهارکننده اندروژن می­تواند به کاهش این جوش­ها کمک نماید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و رویای بچه دار شدن

سندرم تخمدان پلی­کیستیک، دلیل اصلی ناباروری تخمک­گذاری است. گاهی زنان مبتلا به این بیماری برای متقاعد کردن خودشان می­گویند که پزش­ شان براساس تشخیصی که داده است، می­گوید درصورتی که بارداری­شان غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود.

حقیقت این است که پیشرفت های جدید در داروهای باروری، باعث می­شود نسبت به گذشته، تعداد بیشتری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی­کیستیک امکان مادر شدن پیدا کنند. به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری هرگز نباید امیدشان را از دست بدهند. 

کیست تخمدانی وجود ندارد!

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی­کیستیک، در حقیقت کیست ندارند. چیزهایی که در سونوگرافی مشاهده می­شوند کیست نیستند، بلکه فولیکول­های کوچکی می­باشند که تخمدان­ها را محاصره کرده­اند. البته پیشنهاد شده که نام” سندرم تخمدان پلی­کیستیک” تغییر کرده و نامی جایگزین شود که اشاره­ای به کیست نداشته باشد. 

لازم به ذکر می­باشد که در حدود ۱۰ درصد از زنان در ایالات متحده مبتلا به سندرم تخمدان پلی­کیستیک می­باشند که باعث شده این بیماری رایج­ترین اختلال غدد درون­ریز درمیان زنان در سن باروری باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست

منبع : tebyan.net

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *