بازدید این صفحه: 478
رفع مشکلات گوارشی

عوامل بروز مشکلات گوارشی کدامند

عوامل بروز مشکلات گوارشی کدامند

سالانه میلیون ها نفر در سرتاسر جهان دچار مشکلات گوارشی می شوند. اغلب بعد از سن چهل سالگی به دلیل اینکه دستگاه گوارش با گذر عمر تغییر کرده و به نوعی پیر می­شود، مشکلات گوارشی افزایش پیدا می­کنند.

در این مطلب هفت عامل شناخته شده بروز مشکلات گوارشی را بررسی می­کنیم. شما می­توانید با کنترل این عوامل، از بروز چنین مشکلاتی تا حد امکان پیشگیری نمایید.

برنامه غذایی

باید بدانید هر ماده غذایی که در بیست سالگی می­خورید، می­تواند در چهل سالگی برایتان دردسرساز شود. با گذشت زمان و بالا رفتن سن، غذاهای حاوی ادویه­ها، لاکتوز یا قند زیاد به سختی هضم می­شوند.

یک دفترچه یادداشت غذایی تهیه کنید و لیستی از خوراکی ها و غذاهایی که باعث بروز علائم نامطلوب می­شوند را در آن یادداشت کنید. در مرحله بعدی باید مصرف این قبیل مواد غذایی را کاهش دهید.

کم تحرکی

نتایج مطالعات محققان مایوکلینیک نشان می­دهد که کم­تحرکی می­تواند باعث بروز یبوست شود. ممکن است هضم غذا در افرادی که تحت استرس­های شدید هستند به کندی صورت گیرد یا حتی متوقف شود.

کمی ورزش روزانه یا یک پیاده روی معمولی بعد از صرف غذا می­تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و از یبوست پیشگیری کند.

رفع مشکلات گوارشی

عوامل بروز مشکلات گوارشی کدامند

تداخلات دارویی

ابتلا به مشکلاتی مانند دیابت، فشارخون بالا و آرتریت که معمولا بعد از سن چهل سالگی خود را نشان می­دهند، پزشک را وادار به تجویز داروهای مختلف می­کند. برخی از این داروها بعد از ورود به معده احساس گرسنگی زیادی ایجاد می­کنند و باعث بروز مشکلاتی مانند سوءهاضمه، یبوست یا حالت تهوع می­شوند.

برای کاهش مشکلات گوارشی ناشی از مصرف داروها، حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید. لازم است که شرح کاملی از تمام داروها، مکمل­ها و ویتامین­های مصرفی تان در اختیار پزشک قرار دهید تا وی در جریان شرایط سلامتی­تان باشد.

استرس بالا

با افزایش میزان استرس معمولا دستگاه گوارش به­طور مستقیم تحت تاثیر قرار می­گیرد. ممکن است هضم غذا در افرادی که تحت استرس­های شدید هستند به کندی صورت گیرد یا حتی متوقف شود. در این صورت نیز بروز دردهای شکمی یا اسهال دور از ذهن نیست.

برای مقابله با استرس ورزش­ها و روش­های کنترل کننده آن را بیاموزید. نفس عمیق بکشید و سبک زندگی­تان را تغییر دهید.

عدم مصرف آب کافی

یادتان باشد که عدم تامین آب بدن باعث ایجاد تاثیرات منفی روی دستگاه گوارش شده و عملکرد آن را کند می­کند. در نتیجه مشکلاتی مانند یبوست و دردهای شکمی غیرقابل اجتناب می­باشند.

برای مقابله با یبوست باید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید. یادتان باشد همیشه یک بطری آب داخل کیف، ماشین یا روی میز کارتان داشته باشید تا دسترسی به آن ساده باشد. توصیه می­کنیم در طول روز از مصرف میوه­ها و سبزیجات، چای و انواع دمنوش­ها غافل نشوید.

تغییرات هورمونی

به هم خوردن تعادل دستگاه گوارش و بروز مشکلاتی مانند گاز معده، نفخ، یبوست و اسهال در خانم­های ۴۵ تا ۵۵ ساله معمولا به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی می­باشد. در واقع خانم­ها در این سنین بیشتر با مشکلات گوارشی مواجه می­شوند.

عدم مراقبت درست از دندان­ها

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث بروز خونریزی لثه ­ها، پوسیدگی دندان، افتادن دندان­ها و بیماری­های دهان می­شود. در این صورت دردهای دندانی شروع می­شود که عمل جویدن صحیح مواد غذایی را سخت و دشوار می­کند. در این صورت نیز معده مجبور می­شود سخت تر و بیشتر کار کند تا جبران مافات کرده باشد. فشار به معده نیز ممکن است به بروز گاز و نفخ منجر شود.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است که به­ طور مرتب وضعیت دندان­هایتان را مورد بررسی قرار دهید. روزانه حداقل دو مرتبه مسواک بزنید و بعد از هر غذا، نخ دندان بکشید.

 

رفع مشکلات گوارشی

عوامل بروز مشکلات گوارشی کدامند

 

 

 

 

منبع: تبیان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *