بازدید این صفحه: 2132
5 نکته که برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود

۵ نکته که برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود

۵ نکته که برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود

 

 

 

سنگ کلیه ذرات کوچک و سخت است که در یک یا هر دو کلیه تشکیل شده و گاهی به داخل حالب ها انتقال می یابد. سنگ کلیه از نظر اندازه از یک دانه شن تا حدود یک توپ گلف متغیر بوده و ممکن است منفرد یا متعدد باشد. این مشکل اغلب بزرگسالان بالای ۳۰ سال از هر دو جنس را مبتلا می سازد ولی در مردان شایع تر می باشد.

دوره های درد شدید و پیچشی به فاصله هر چند دقیقه از علائم شایع سنگ کلیه می باشد. معمولا درد ابتدا در ناحیه پشت، درست پایین دنده ها، ظاهر می گردد. در طی چند ساعت یا چند روز، ناحیه درد از مسیر حرکتی سنگ از حالب به طرف کشاله ران پیروی می کند. با دفع سنگ درد بیمار متوقف می گردد.

یکی دیگر از علائم شایع، تهوع مکرر است. دفع مقادیر اندک خون در ادرار نیز ناشی از تشکیل سنگ کلیه است. همچنین ادرار ممکن است تیره یا کدر به نظر برسد.

دفع مقادیر بیش از حد کلسیم از ادرار در اثر اختلال غده پاراتیروئید، نقرس، انسداد ادراری به هر دلیل، کاهش حجم ادرار ناشی از کم آبی بدن در هوای گرم، مصرف بیش از حد کلسیم، سابقه خانوادگی سنگ کلیه، در بستر افتادن طولانی مدت، و سوء مصرف الکل از دلایل شایع ایجاد سنگ کلیه می باشند.

درهرحال سنگ کلیه به هر دلیلی که به وجود آمده باشد، می توان با برداشتن ۵ گام، از تشکیل آن یا بروز مجدد آن پیشگیری کرد.

۱ نوشیدن مقادیر زیاد آب

آب شرب موادی که در ادرار باعث تشکیل سنگ می شود را رقیق می کند. نوشیدن ۸ لیوان مایعات در روز از قبیل آب، آب میوه های خانواده مرکبات مانند لیموناد یا آب پرتقال توصیه می شود. باید از مصرف شیر و فراورده های لبنی به میزان بیش از حد نیاز اجتناب کرد، بخصوص در کسانی که سابقه سنگ کلیه از نوع کلسیمی – فسفری داشته اند.

۲- دریافت کلسیم به میزان نیاز

دریافت کلسیم بیش از حد می تواند منجر به افزایش میزان اگزالات و بروز سنگ کلیه شود. برای جلوگیری از این اتفاق مطمئن شوید که مقادیر مناسب کلسیم را دریافت می کنید. در حالت ایده آل به دست آوردن کلسیم از راه رژیم غذایی باشد و دریافت بیش از حد آن از راه مکمل ها، خود راهی برای کمک به تشکیل سنگ کلیه است. مردان ۵۰ سال و بالاتر باید روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم همراه با ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی برای کمک به جذب کلسیم دریافت کنند.

5 نکته که برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود

5 نکته که برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود

۳- کاهش مصرف سدیم

یک رژیم غذایی پر سدیم می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه به دلیل افزایش مقادیر کلسیم در ادرار شود. بنابراین رژیم غذایی کم سدیم برای افراد مستعد تشکیل سنگ کلیه توصیه می شود. دستورالعمل های جاری نشان می دهد که میزان سدیم روزانه باید به زیر ۲۳۰۰ میلی گرم محدود شود. اگر سدیم باعث بروز سنگ کلیه در گذشته بوده است، باید میزان آن در روز به کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم کاهش یابد. این میزان سدیم برای سلامت قلب و حفظ محدوده سالم فشار خون نیز مفید است.

۴- محدود کردن پروتئین حیوانی

مصرف بیش از حد پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، غذاهای دریایی، منجر به افزایش سطح اسید اوریک و تشکیل سنگ کلیه می شود. همچنین این رژیم غذایی میزان سیترات؛ ماده شیمیایی در ادرار که از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می کند، را کاهش می دهد.

۵- محدود کردن مصرف برخی اقلام غذایی

افراد مستعد به تشکیل سنگ کلیه باید مصرف خوراکی هایی مانند چغندر، شکلات، اسفناج، ریواس، چای و بسیاری از آجیل های سرشار از اگزالات را محدود نمایند.

منبع:  health.harvard.edu به نقل از آوای سلامت

5 نکته که برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود

5 نکته که برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می شود

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *