بازدید این صفحه: 659
هرگز برای کودکان زیر هفت سال لاک نزنید

هرگز برای کودکان زیر هفت سال لاک نزنید

هرگز برای کودکان زیر هفت سال لاک نزنید

 

 

 

 

تولونس نام ماده شیمیایی موجود در لاك‌های ناخن است و در مجاورت هوا تبدیل به بخاری با بوی تند و شیرین می‌شود. این ماده محلولی است كه در لاك‌های ناخن‌ با سایر مواد تركیب می‌شود و یك تركیب غلیظ را ایجاد می‌كند. فتالیت‌ها مایعات چربی هستند كه به ترد و شكننده به نظر رسیدن رنگ لاك كمك می‌كنند. مقادیر زیادی از فتالیت‌ها باعث تأثیرگذاری آنها روی هورمون‌های تولید مثل و البته خارش پوست و چشم و حتی گلو می‌شود.

همچنین فرمالدهیدها نیز باعث سفتی لاك‌ها می‌شوند و البته نوعی نگهدارنده لاك‌ها در برابر باكتری‌ها نیز می­باشد. در صورتی که از فرمالدهیدها به میزان بسیار اندك استفاده شود، بی‌خطر هستند مگر آنكه نسبت به آن حساسیت داشته باشید.

لاك‌های قدیمی‌تر كه سرشار از مواد شیمیایی ذكر شده هستند، بدون شك برای كودكان خطرناك هستند مخصوصا آن دسته از كودكانی كه عادت به جویدن ناخن‌ها و یا حتی مكیدن انگشت دارند. اما این روزها بسیاری از تولید كنندگان ادعا می‌كنند محصولاتی را ارائه می‌دهند كه هیچ‌یك از این مواد شیمیایی خطرناك را ندارند و كاملا بی‌زیان هستند.

نایج تحقیقات حاکی از آن است كه استفاده از لاك ناخن در كودكان زیر ۷ سال باعث كاهش هوش آنها می‌شود. به عقیده دانشمندان، فتالیت‌ها روی هوش كودكان اثر می‌گذارند و باعث كاهش آن می‌شوند اما هنوز لازم است كه مطالعات بیشتری در این مورد به انجام برسد.

آنها معتقدند كه فتالیت‌ها روی هورمون تیروئید مادر باردار اثر می‌گذارند و باعث تخریب اندوكرین می‌شوند. ترشحات هورمون تیروئید مادر در دوران جنینی تاثیر مستقیم روی رشد مغز كودك به جا می‌گذارد.

هرگز برای کودکان زیر هفت سال لاک نزنید

هرگز برای کودکان زیر هفت سال لاک نزنید

در صورتی که مواد ذکر شده وارد دهان كودك خردسال شوند، بسیار خطرناك‌تر نیز می‌شود. عادت جویدن و مكیدن ناخن در بسیاری از كودكان شایع است حال تصور كنید كه اگر ناخن‌های كودك به لاك آغشته شده باشد، تمام این مواد مضر وارد دستگاه گوارشی او می‌شود.

فرمالدهید موجود در لاك‌ها كه برای خشك شدن لاك به كار می‌رود، به شدت آلرژی‌زا است و یكی از عوامل ایجاد سرطان است. علاوه براین، معمولا خانم‌ها از استون برای پاك كردن لاك استفاده می‌كنند. تماس طولانی مدت با استون می‌تواند مشكلات قلبی و ریوی و حتی كبدی ایجاد كند.

محصولات آرایشی كه بیشترین مواد شیمیایی تبخیر شده را در محیط پراكنده می‌سازند، باعث بروز مشكلات تنفسی، علائم عصبی و حتی سرطان در مادر باردار و جنین داخل شكم او می‌شود.

بعضی از تولید كنندگان محصولات آرایش این روزها لاك‌هایی را تولید می‌كنند كه در آنها از رنگ‌های مجاز خوراكی استفاده می‌شود و پایه آنها خوب است. این لاك‌ها برعكس سایر لاك‌ها هم راحت‌تر پاك می‌شوند و هم خطری برای سلامت كودكان محسوب نمی‌شوند.

در صورتی که كودكتان از روی عادت همیشه ناخن‌هایش را به سمت دهان می‌برد و آنها را می‌جود، هرگز برای او از لاك‌ناخن استفاده نكنید.

کانال مریض خونه

کانال مریض خونه

منبع: زندگی آنلاین

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *