بازدید این صفحه: 1662
سرطان رحم

ضایعات پیش سرطانی اپی تلیال فرج

ضایعات پیش سرطانی اپی تلیال فرج

 

 

در هشتمین کنگره انجمن بین المللی مطالعه بیماری های فرج و نیز موافقت انجمن بین المللی پاتولوژی دستگاه تناسلی بر اساس مشخصات ظاهری و هیستولوژیک تقسیم بندی جدید برای ضایعات غیر طبیعی اپی تلیوم فرج وضع شد.

Squamous Cell Hyperplasia

بر اساس این تقسیم بندی کلا ضایعات فرج به سه گروه اصلی طبقه بندی می شوند که عبارتند از:۱)ضایعات غیر نئوپلاستیک۲)ضایعات نئوپلاستیک داخل اپی تلیال از نوع اسکواموس و۳)ضایعات نئوپلاستیک داخل اپلی تلیال غیراسکواموس.

این نوع ضایعه که سابقا به دیستروفی هیپرتروفیک معروف بود در واقع تابلو خاصی از نورودرماتیت بوده و یک واکنش اپی تلیال در مقابل عوامل محرک خارجی نظیر لباس زیر تنگ و مصنوعی مواد آرایشی و پاک کننده ها و تعریق زیاد و در زمینه عوامل روحی روانی است و عفونت های واژن می تواند موجب تشدید آن شود.خارش علامت اصلی بیماری بوده و بیشتر در دوران جوانی و بلوغ بوجود می آید.

بر حسب شدت هیپرکراتوز بیماری به صورت ضایعات صورتی یا قرمز و یا سفید رنگ کمی برجسته و با محدوده نسبتا مشخص همراه با نشانه های خاراندن طولانی مدت(ترک، خارش،پلاک های سفید ضخیم یا لیکنیتیکاسیون)تظاهر می کند.
کلا تمامی ضایعات مشکوک و غیر طبیعی سطحی ولو بایستی از طریق بیوپسی بررسی شوند.برای این منظور ابتدا مقداری از محلول ۱%  Toluidine blue روی فرج مالیده شده و پس از یک تا چند دقیقه که خشک شد با محلول اسید استیک ۵%ولو پاک می شود.

سرطان رحم

ضایعات پیش سرطانی اپی تلیال فرج

مناطقی که دارای سلول های هسته دار هستند به خود رنگ گرفته و از آن نواحی نمونه بافتی تهیه می شود.همچنین در صورت شک به عفونت قارچی لام KOH مربوط تهیه می شود.
در زیر میکروسکوپ،هیپرپلازی سلول اسکواموس به صورت افزایش ضخامت لایه شاخی یا کراتین،افزایش نامنظم ضخامت لایه مالپیگی و طویل و نامنظم شدن Rete pegs و انفیلتراسیون لنفوسیت ها و پلاسماسل ها مشخص می شود.

نکته:اسکواموس سل کارسینوم در حدود ۱ تا۵%موارد دیستروفی های ولو وجود دارد و در ۵% موارد نیز ظرف ۳ تا ۵ سال بروز می کند.

تدابیر درمانی:درمان این نوع اختلال تقریبا همانند لیکن اسکلروز است با این تفاوت که در صورت وجود اگزمای حاد maceration یا پوست از محلول استات آلمینیوم ۵% Burow به صورت موضعی(۳تا ۵ بار در روز ۳۰تا ۵۰ دقیقه تا خشک شدن ضایعات)استفاده شده وپس از کنترل خارش از استروئید ضعیف تری نظیر(هیدروکورتیزون بجای بتامتازون،فلوسینولون یاکلوبتازول)و آن هم برای یک تا دو هفته استفاده می شودو به ندرت نیاز به تزریق زیر جلدی استروئیدی پیدا می شود.

 

 

 

 

کانال مریض خونه

کانال مریض خونه

 

برگرفته از کتاب بیماری های زنان / تالیف دکتر پرویز قره خانی – دکتر سید اصغر ساداتیان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *