بازدید این صفحه: 1236
رفع ضایعات اپی تلیال فرج

راه های درمان و رفع ضایعات اپی تلیال فرج

راه های درمان و رفع ضایعات اپی تلیال فرج

 

 

(Vulvar Intraepithelial Neoplasia (VIN  در گذشته این گروه از ضایعات به اسامی مختلف نظیر :

 BOWN disease BOWnoid papulosis condylomatous dysplasia  نامیده می شد.

این گروه از ضایعات نوعی دیسپلازی(آتیپی سلولی)اپی تلیال فرج هستند که بر حسب عمق لایه های درگیر و شدت تغییرات هیستولوژیک به سه گروه VIN III، VIN II، VIN Iتقسیم می شوند.فرم کارسینوم معمولا با HPVهمراه است.تظاهرات بالینی ضایعات بر حسب شدت دیسپلازی و محل گرفتاری تا حدودی متفاوت است ولی هیچکدام کلیدی نیست.در صورت ابتلا وستیبول،مناطق مبتلا به صورت ماکولهای قرمز با حاشیه برآمده و مشخص دیده می شوند.

ضایعات سایر نواحی ولو اغلب به صورت متعدد(در دو سوم موارد که بتدریج به هم متصل شده و تشکیل پلاک را می دهند)و سفید رنگ است در ۷۰% موارد.همچنین ممکن است ضایعات قهوه ای تیره نیز دیده شود.تشخیص بیماری با بیوپسی داده می شود.

نکته:شیوع سنی این بیماری ۴۰ تا ۵۰سالگی بوده و اهمیت آنها در ریسک بروز کارسینوم مهاجم در آینده است(۵ تا ۲۰%موارد و ظرف چند سال).ریسک فاکتورهای تبدیل به کارسینوم مهاجم عبارتند از:ضعف سیستم ایمنی،استعمال دخانیات،آلودگی به HPV و سنین پس از یائسگی و شرکا جنسی متعدد.

رفع ضایعات اپی تلیال فرج

راه های درمان و رفع ضایعات اپی تلیال فرج

تدابیر درمانی:

در کل رفع عوامل تحریکی و برداشت ضایعه روش اصلی درمان این بیماری است.
۱- رفع عوامل تحریکی (اجتناب از پوشیدن لباس زیر تنگ و الیاف مصنوعی،مواد آرایشی و شیمیای و…)
۲- ضایعات کوچک وتک کانونی بهتر است از طریق جراحی (برداشت حداقل نیم سانتی مترو ترجیحا یک و نیم سانتیمتر بیشتر از محدوده ظاهر ضایعه)درمان شود.
۳- در ضایعات متعدد و چند کانونی و یا وسیع می توان با لیزر و همراه با ۵-فلورواوراسیل(ترجیحا در سنین قبل از یائسگی)یا پس از برداشت پوست کل فرج (بدون برداشت کلیتوریس)درمان نمود.در موارد درگیری اطراف کلیتوریس،پیشابراه یا اطراف مقعد درمان با لیزر روش مناسب تری است.
۴-بیمار بایستی به طور مرتب تحت نظر باشد.

نکته:مواردی از کارسینوم insitu فرج در حاملگی دیده شده است که پس از زایمان در دوران نفاسی خودبخود بهبود یافته و از بین رفته است.بنابراین در چنین حالتی بایستی به صورت کنسرواتیو برخورد نمود.

کانال مریض خونه

کانال مریض خونه

برگرفته از کتاب بیماری های زنان / تالیف دکتر پرویز قره خانی – دکتر سید اصغر ساداتیان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *