بازدید این صفحه: 3666
ریشه بمیاری آلزایمر

کمبود ویتامین A در دوران بارداری، ریشه بیماری آلزایمر

کمبود ویتامین A در دوران بارداری، ریشه بیماری آلزایمر

 

نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد که واکنش‌های بیوشیمیایی بافت مغز که منجر به بروز بیماری آلزایمر می‌شود، از زمانی‌ که جنین در رحم مادر قرار دارد آغاز می‌شود.

در این تحقیقات که بر اساس تجربیات حاصل از آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفته است، معلوم شد کمبود ویتامین A‌‌ در جنین یا بدن نوزاد می‌تواند عامل محرک واکنش‌های بیوشیمیایی عامل آلزایمر باشد. در نتیجه رساندن ویتامین A به بدن نوزادان می‌توان روند ابتلا به بیماری آلزایمر را کندتر کند.

پژوهشگران اثرات کمبود ویتامین A را در رحم و در بدن نوزادان موش‌هایی که به‌طور ژنتیکی دستکاری شده بودند، مورد آزمایش قرار دادند و مشاهده کردند موشی که در دوران جنینی کمبود ویتامین A‌ داشته است، در فرآیندهای آموزشی و حافظه عملکرد ضعیف‌تری را نشان می‌دهد.

در حقیقت کمبود نسبی این ویتامین منجر به افزایش تولید نوعی ویتامین موسوم به بتا آمیلویید در بدن می‌شود. این پروتئین در جریان بیماری آلزایمر، پلاک‌هایی را ایجاد می‌کند که نورون‌های مغز را از بین می‌برند.

موش‌هایی که در رحم کمبود ویتامین A‌ داشتند و پس از تولد مقدارکافی این ویتامین را دریافت کردند نیز در مقایسه با موش‌های عادی عملکرد ضعیف‌تری داشتند. البته این موش‌ها در مقایسه با موش‌هایی که در رحم مادر کمبود ویتامین A‌ داشته و بعد از تولد هم این ویتامین را به میزان کافی دریافت نکردند، عملکرد بهتری داشتند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین A حتی در مراحل اولیه بارداری، تاثیر نامطلوبی بر رشد مغز جنین باقی می‌گذارد و آثار بلندمدتی بر سلامتی دارد و حتی ممکن است منجر به بروز بیماری آلزایمر در بزرگسالی شود.

هویج، کاهو، سیب زمینی، روغن کبد ماهی، فلفل قرمز، فلفل دلمه‌ای، انبه، خردل، گردو، ریحان خشک شده، گوجه فرنگی، برگه زردآلو، هلو، اسفناج و جگر گوساله منبع غنی ویتامین A هستند.

نتایج بدست آمده از این تحقیقات در نشریه Acta Neuropathologica‌ به چاپ رسیده است.

 

کانال-مریض-خونه ;hkhg

منبع ایرنا

فروش طرح گلدوزی
  1. مونا jj

    من یک دختر عمو دارم توی دوره بارداری رنگش مثل زردک شده بود . رفت پیش متخصص زنان با آزمایش خون فهمید کمبود ویتامین A داره . قبلش پیش ۴ تا دکتر زنان رفته بود تشخیص ندادن . ولی دکتر آخریه دکتر پرند حاصل تشخیص داد کمبود ویتامین داره. براش دارو نوشت الان بچه ش ۲ ساله است . خودشم کاملا سالمه . کانال تلگرام دکتر پرند حاصل : http://t.me/DrHassle

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *