بازدید این صفحه: 499

زایمان طبیعی یا به عبارت دیگر زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک
زایمان فیزیولوژیک یاطبیعی همیشه با درد وناراحتی کوتاه مدت همراه است ولی این درد،کوتاه وزیبا است ومادربعد ازآن حس رضایت دارد.و اگاه به توانایی خود می بردواحساس مادرشدن را چندین برابر می نمایدواین مادران حس میکنند اعتماد به نفسشان زیاد  شده است.

 

درکشورهای مدرن امروز به این مهم ایمان دارند که زایمان طبیعی برای مادران ونوزادان  بهترو ایمن تربوده وازاحتمال بیماریهای بعد ازتولد برای مادر وجنین کم تر میشود . و رابطه بین مادروفرزند به دلیل هورمونهای مرتبط بازایمان مانند  پرولاکتین بعد از زایمان افزایش میابد.وتنها درمدت زمانی که خطر،مادران وفرزندان را تهدید میکند پزشک دست به سزارین می نماید.اینک با اندکی  تحقیق متوجه می شویم که زایمان فیزیولوژیک هم به سلامت مادران و هم به سلامت نوزادان کمک بسیاری  می کند و از بوجود آمدن بسیاری از بیماریها درآینده ای نزدیک جلوگیری می کند درحالی که بعد از زایمان مادر مدتها بفکر جای عمل و خونریزی آن است و مادربعد از زایمان درد بسیار بیشتری را به روش سزارین متحمل می شود .دربرخی کشور ها مانند امارات متحده عربی ۹۰% زایمان ها به صورت طبیعی وبیشترآنها درخانه صورت می گیرد.زایمان طبیعی یا به عبارت دیگر زایمان فیزیولوژیک

 

دربرخی از کشورهای اروپایی نیز ۴۰تا۵۰% زنان زایمان طبیعی دارند . درایران هم ازچند وقت پیش این حرکت سلامت آغاز شد که  زایمان طبیعی را قبول کرده  واین فرهنگ هرچه سریعتر و بیشتر جانشین فرهنگ قبلی می شود . و شاهد خواهیم بود مانند زمان های گذشته  مادرانی با  سلامتی بیشتر و قدرتمندتر خواهیم داشت وجلوی بسیاری ازبیماری های مربوط  بهعمل سزارین گرفته خواهد شد.زمانی که مادر بطور طبیعی زایمان نماید نوزاد از رحمعبور کرده و باکتری ها وارد روده ی نوزاد گردیده و سیستم ایمنی او را شکل می دهد، وسیستم عروق او را تحریک می کند  و باعث گردش خون بهتر شده و او را آماده ی یک زندگی بهتر میکند . درطول مراحل زایمان طبیعی ، نوزاد امواج هورمونی کاتکول آمین ها استفاده می کند  واین هورمونها باعث هوشیاری وی و ارتباط بهتر بامادر خود می شود. هورمون آندورفین درجفت وبند ناف باعث میشود تا نوزاد بتواند زندگی بیرون از شکم مادر را شروع کند وزایمان شکل گیرد . نوزادانی که به صورت طبیعی متولد می شوند علاقه ی بیشتری در رفتارهای خود همانند مکیدن وگرفتن سینه مادر پیدا می کند و همچنین کمتر به بیماریهایی مانند دیابت و ناراحتی های قلبی دچار می شود.

از این دست  نوزادان در آینده کمتر دچار استرس خواهند شد . مادر پس از تولد نوزاد خیلی سریع تر بهبود یافته و در آینده کمتر دچار ناراحتی های زنان و زایمان خواهد گردید . وهرچه سریعتر درد از او دور خواهد شد و خونریزی ها کمتر بوده و احتمال عفونت و آمبولی کمتر از سزارین میباشد. مصرف دارو کمتر و همچنین بیهوشی و موارد دیگر مادر تهدید نمی کند ولی همگی آنها در سزارین اتفاق می افتد . آخرین تحقیقات در مورد نوزادانی که به صورت طبیعی به دنیا میآیند.نشان میدهد که این نوزادان کمتر دچار آسم و بیماریهای تنفسی وعفونتها شده و کمتر دچار بیماریهای قلبی عروقی یا فشار خون بالا می شوند.

هورمون اصلی که در زایمان نقش دارند عبارتند از:اکسی توسین(هورمون عشق) اندورفین(هورمون خشنودی) اپی نفرین و نور اپی نفرین(هورمون برانگیختن) و پرولاکتین(هورمون مادری).این ۴هورمون در بدن همه پستانداران وجود دارد و اگر فضایی آرام و خصوصی بتوانیم فراهم کنیم روند زایمان به کمک این هورمونها خود به خود پیش می رود.

در این فضا زنان به طور خود به خود شروع به حرکت کرده و وضعیت خود را تغییر می دهد و به صورت خود به خود تولد نوزاد انجام میشود.در زایمان فیزیولوژیک،انقباضات رحمی باعث باز شدن دهانه رحم شده و میتوان به مادر با انواع روشهای کاهش درد زایمان غیر دارویی مثل ماساژ،رایحه درمانی ،گرما درمانی،سرما درمانی،طب فشاری،موسیقی درمانی،تن آرامی و ...کمک کرد.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *