بازدید این صفحه: 449

حمایت از طرح‌های کلان و استراتژیک علوم پزشکی

معاون تحقیقات و فنآوری خبر داد:

  حمایت از طرح‌های کلان و استراتژیک علوم پزشکی در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران(نیماد)

 

معاون تحقیقات و فنآوری از حمایت طرح‌های کلان و استراتژیک علوم پزشکی در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر ملک زاده با بیان این که اولین جلسه کمیته‌های علمی مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: این مؤسسه با نام اختصاری «نیماد، NIMAD» به عنوان یک نهاد عالی‌رتبه علمی برای رهبري، مديريت، حمایت و توسعه تحقيقات علوم پزشكي در کشور شروع به فعالیت کرده است.

وی در ادامه افزود: مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران از نظر تشکیلاتی به صورت هیأت امنایی و زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می‌شود.

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران با تأکید بر این نکته که مهم‌ترین وظایف کمیته‌های علمی مؤسسه تعیین نیازهای تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی و فراخوان آن جهت دریافت و حمایت از طرح‌های تحقیقاتی است، پرورش نیروهای جوان و مستعد در خلال طرح‌های پژوهشی را یکی از اهداف مهم این مؤسسه دانست.

دکتر ملک زاده تعاملات ملی و بین‌المللی را به عنوان معیارهای مورد انتظار در طرح‌های ارسالی به نیماد دانست و از حضور حداقل یک داور غیرمقیم (دانشمندان ایرانی مقیم خارج و یا دانشمندان غیرایرانی) در داوری طرح‌های ارسالی به نیماد خبر داد.

براساس این گزارش، دکتر شاهین آخوندزاده، دبیر نیماد نیز ضمن شرح تاریخچه و ارکان مؤسسه، تعيين اولويت‌هاي تحقيقات علوم پزشكي و حمایت از انجام طرح‌های كلان و استراتژيك در زمينه‌هاي علوم پزشكي و ارتقای سلامت را از جمله مهم‌ترین وظایف این مؤسسه دانست.

وی در ادامه افزود: نیماد شامل هفت کمیته علمی با عناوین «آسیب‌شناسی، ژنتیک و فراوری سلول»، «بیماری‌های غیرواگیر»، «بیماری‌های واگیر و اختلالات ایمنی»، «خون‌شناسی و سرطان»، «علوم اعصاب و بهداشت روان»، «فناوری و نوآوری‌های علوم پزشکی» و «کمیته کشف و ارزیابی داروها» و همچنین کمیته اخلاق در پژوهش است که دانشمندان برجسته علوم پزشکی از سراسر کشور به عنوان اعضای کمیته‌های علمی مؤسسه با آن همکاری می‌کنند.

دبیر نیماد رعايت حقوق مالكيت معنوي، راستی، صداقت و اخلاق ‌محوري در پژوهش، پاسخگويي به مراجع بالادستی و همچنین عموم مردم، خلاقيت ‌محوري و شایسته سالاری، سرمایه‌گذاری بر روی آموزش و حمایت از نسل جوان و نخبگان، انجام تحقیق با نیت حل مشکلات کشور با بهترین استانداردهای بین‌المللی و توجه به انتشار یافته‌های تحقیقات در مجامع بین‌المللی برای سربلندی کشور، و حمایت از دانشمندان برجسته را از ارزش‌ها و باورهاي حاكم بر این مؤسسه دانست.

گفتنی است: مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران در حقیقت احیای «مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور» است که اساسنامه آن در سال ۱۳۷۷ به تصویب شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رسید و در سال ۱۳۷۸ با ردیف بودجه مستقل فعالیت جدی خود را با مدیریت پروژه‌های استراتژیک، ملی و جامع در حوزه‌های گوناگون بهداشت و درمان کشور آغاز کرد.

این مرکز پس از ۲۰۶۹ روز فعالیت در ۲۳ آبان‌ماه سال ۱۳۸۳ با تصمیم شوراي عالي اداري مبنی بر اصلاح ساختاری وزارت بهداشت، در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادغام شد که در عمل منجر به تعطیلی این مرکز شد.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *