بازدید این صفحه: 583

کوریکولوم آموزشی دوره های اخلاق پزشکی نیازمند بازنگری است

معاون آموزشی وزارت بهداشت و نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی:

  کوریکولوم آموزشی دوره های اخلاق پزشکی نیازمند بازنگری است

 

 معاون آموزشی وزارت بهداشت و نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی گفت: هدف شورای عالی اخلاق پزشکی کشور این است که ضمن بررسی چالش های آموزش اخلاق پزشکی، تدابیری در راستای تحولات آموزش این رشته اتخاذ نماید.

 

به گزارش “وب دا “دکتر باقر لاریجانی در اولین جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی با بیان مطلب فوق افزود:در حال حاضر تعدادی دانشجوی اخلاق پزشکی در مقطع PhD مشغول به تحصیل هستند و تعدادی هم فارغ التحصیل شده اند.

وی افزود: تاکنون ۵ دوره PhD و ۳ دوره MPH اخلاق پزشکی در کشور برگزار شده که لازم است کوریکولوم آموزشی این دوره ها مورد بازنگری قرار گیرد.

 نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی گفت: مطالعاتی درخصوص آموزش اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی انجام و کوریکولوم درسی نیز بازبینی شده است.

وی از ارتقاء روش های تدریس اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی از طریق بحث های گروهی، سخنرانی های تعاملی و راندهای اخلاق بالینی در برخی از دانشکاههای کشور خبر داد و گفت :به نظر می رسد چنین روش هایی برای آموزش اخلاق پزشکی بسیار موثر است و سعی بر این است تا این روش ها در کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور پیاده شود ودرس اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی به سمت یادگیری مبتنی بر مسأله (Problem based teaching) حرکت کند.

 دکتر لاریجانی خاطر نشان کرد: مطالعاتی در حوزه آموزش اخلاق پزشکی در مقاطع دستیاری صورت گرفته و باتوجه به نیازهای متفاوت رشته ها به مباحث اخلاقی درسنامه هایی در دست تدوین است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه Case Study education(آموزش مطالعه موردی ) در دوره دستیاری اظهار داشت:فرصت های مطالعاتی در حوزه اخلاق برای دوره های دستیاری وجود دارد که باید به صورت هدفمند تر پیگیری شود.

 نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی با بیان اینکه آموزش اخلاق پزشکی باید در دانشگاهها توسعه پیدا کند، گفت ” باید فرصت های مطالعاتی برای اساتید رشته های مختلف در حوزه اخلاق پزشکی فراهم شود تا این افراد منشاء تحولاتی در حوزه تخصصی خود باشند.

 دکتر لاریجانی افزود: در بحث آموزش باید تلاش بیشتری در زمینه تطبیق مباحث نظری اخلاق پزشکی با فرهنگ بومی کشور صورت گیرد و باتوجه به فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی ما آموزش اخلاق پزشکی از زمینه هایی است که می تواند در حوزه بین الملل توسعه یابد و از طریق آموزش مجازی نسبت به گسترش رشته های اخلاق پزشکی اقدام شود.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *