بازدید این صفحه: 2227
سندروم دان

پذیرش کودک سندرم داون توسط والدین

مهمترین مساله در روند آموزشی  و تربیتی کودکان مبتلا به سندرم دان پذیرفتن این واقعیت و کنار آمدن بااین اختلال درکودکان است پذیرش مادران و مسلط بودن به خود ، به خاطر ارتباط  نزدیکتری که با کودک دارند مهمتر و موثرتر است.  اما ما روی سخنمان  با آن دسته از والدینی  است که تا کنون نتوانسته اند با مشکل فرزندانشان کنار بیایند و آن را نپذیرفته اند.

پذیرش کودک سندرم داون توسط والدین

سندروم دان

پذیرش کودک سندرم داون توسط والدین

تقریبا ۹۹ درصد آدم ها تا قبل از بدنیا آمدن فرزندشان هیچ آشنایی با سندروم داون ندارند و ۱۰۰ درصد افراد هم با به دنیا آمدن کودک دارای سندرم داون دچارشوک و مشکل روحی شده اند و البته باید این نکته را در نظر داشت که ظرفیت افراد متفاوت است. بعضی از آنها همان روزهای اول مساله فرزندشان را پذیرفته اند و برخی هنوز بعد از سالها نتوانسته اند با این مساله کناربیایند. در واقع  همه والدین  داشتن فرزند سالم را حق مسلم خود مي‌ دانند و براي تولدش روز شماری میکنند وبرای تربیت او رویا پردازی، اغلب این والدين درباره کنار آمدن با مشکل کودک حرفی با هم  نمي‌ زنند. چرا که تمام فکرشان اين است که همه چيز خوب پيش مي‌ رود و فقط در اين باره که چه اسمی برایش انتخاب کنند و  چه وسايلي‌ برای کودکشان تهیه کنند، چگونه از او مراقبت کنند و....

سندروم دان

پذیرش کودک سندرم داون توسط والدین

هنگامی که کودکی با سندرم داون به دنيا مي‌ آيد، به پدر و مادر شوک بدی وارد مي‌ شود که کاملا حق دارند. اگر افرادی باشند که با هم تفاهم داشته باشند و هر دو معقول نسبت به مسائل واکنش نشان دهند،بطوریکه  بعد از يک دوره سخت که معمولا کوتاه است، واقعيت را مي‌ پذيرند و با هم به دنبال راهکارهایی برای درمان و آموزش کودک خود هستند ، مانند پیدا کردن یک روانشناس خبره که در آموزش و تربیت کودکشان به آنها کمک کند. زيرا زماني‌ که تفاهم بر اساس درک متقابل باشد، هر دو  با هم ودرکنار هم و با  همکاری   زندگي‌ را پيش میبرند و بدون اينکه يکديگر را محکوم کنند در تربیت و آموزش کودکشان سهیم میشوند. با  اين شرايط کودک در محيطی پر از تفاهم و آرامش بهتر رشد مي‌ کند و والدين هم با تکيه به هم و همکاری همدیگر در محیطی آرام ، ساعات خوبی‌ را در کنار دلبند خود سپري مي‌ کنند.

سندروم دان

پذیرش کودک سندرم داون توسط والدین

ولي‌ متأسفانه کمتر این شرایط ديده شده است. زن و مرد علاقه مندي اوليه بهم دارند و زندگي‌ شروع مي‌ شود تا ببينند چه پيش مي‌ آيد. اگر همه چيز خوب پيش برود که زندگي‌ ادامه دارد و حتی شاید گاهی با تنش های جزیی اختلاف های پیش بیاید . اما اگر مشکل جدي هويدا شود، مانند به دنیا آمدن یک کودک مبتلا به یک اختلال و یا معلولیت کشمکش، چه کنم ها و توهين ها و دیگری را مقصر دانستن شروع  مي‌ شود. اين درگيري به خصوصيات فردي و تیپ های شخصیت آنها نيز مربوط مي‌ شود. اينکه هر يک به طور فردي از چه شخصيتي و نگرشي برخوردار است.

سندروم دان

پذیرش کودک سندرم داون توسط والدین

البته اين مسائل در بيشتر مواقع با مشاورو روانشناس که آگاهي‌ کافي‌ به خانواده مي‌ دهد، حل مي‌ گردد ولي‌ هميشه به صورت کمرنگ روابط تيره از قديم باقي‌ مي‌ ماند اما قطعا اگر مرد و زن به واقع يکديگر را دوست بدارند، از تفاهم نسبي‌ برخوردار باشند، به هم احترام بگذارند، از اصول صحيح دروني و انساني‌ و يا فضاي مذهبي‌ برخوردار باشند، زندگي‌ را به يک صحنه جنگ تبديل نمي‌ کنند. البته والدینی مسئول، موحد و قابل احترام که از زندگي‌ سخت بهشتي‌ ساختند و این باور غلط را که زندگي‌ وقتي‌ زيباست و خوشبختي‌ وقتي‌ تعريف دارد که همه چيز  بي‌ نقص باشد را ندارند، را هم در جامعه خود داریم.

 

سندروم دان

پذیرش کودک سندرم داون توسط والدین

برای رسیدن به شرایط بهتر موارد زیر پیشنهاد میگردد:

_>  گرفتن پشتیبانی از خانواده ،دوستان: اعضای خانواده و دوستان معمولا یک منبع بزرگ از حمایت و آسایش هستند هنگامیکه خانواده ای دارای فرزندی با مشکل خاص میشود نیاز به تلاش و همکاری بیشتری دارند که میتوانند از این حمایت و پشتیبانی بهره ببرند البته در نظر داشته باشید که انتظار بیش از اندازه نداشته باشید چون ممکن است آنها ندانند شما به دنبال چه چیزی هستید و یا چطور کمک حال شما باشند.

_>  به گروه ها و انجمن های مخصوص این کودکان ملحق شوید : در این گروه ها میتوانید از تجربیات هم استفاده کنید و متوجه شوید شما تنها نیستید .

سندروم دان

پذیرش کودک سندرم داون توسط والدین

_>  زمانی به خود اختصاص بدهید: والدین دارای فرزند سندرم داون بخش بزرگی از زندگی خود را صرف مراقبت و نگهداری فرزندان خود میکنند، بهتر است والدین زمانی را برای استراحت، آرامش و تمرکز اختصاص بدهند به یاد داشته باشید که شما به عنوان والدین نیاز به این زمان دارید تا نتیجه بهتر بر دلبند شما احساس شود.

_>  بهتر است والدین ساعاتی را با خود خلوت کرده و به موضوع بیندیشند و راهکارهها را در ذهن خود بررسی کنند، حتما به مشاور و روانشناس مراجعه کنند، با در اختيار گذاشتن اطلاعات درست از او کمک بخواهند. خود نيز بکوشند سطح آگاهي‌ و دانش خويش را ارتقاء بخشند.

سندروم دان

پذیرش کودک سندرم داون توسط والدین

_>  و نکته آخر اين است که والدین بر اساس واقعيات از فرزندشان انتظار داشته باشند. واقعيت کودک را ناديده نگيرند. همه والديني که بر اساس واقعيات از فرزندان خود انتظار دارند، برنده هستند. چه کودکاني که مبتلا به سندرم داون هستند، و يا کودکان عادي يا تيزهوش.

.

منبع : مقاله ی ساناز گودرزی کارشناس ارشد مشاور خانواده

/مریض خونه/

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *