بازدید این صفحه: 743
بالا آوردن شیر در نوزادان

بالا آوردن شیر در نوزادان

بالا آوردن شیر در نوزادان

بالا آوردن شیر در کودکان شیرخوار بسیار متداول است. به گفته محققان، این موضوع در اغلب مواقع نگران کننده نیست. وقتی پستانک یا سینه را از دهان کودک بیرون می‌آورید، بالا می‌آورد و به عبارت دیگر، کمی شیر از گوشه دهانش خارج می‌شود.

به گزارش مریض خونه به نقل از سلامت نیوز :  این موضوع خیلی رایج است و علت آن عدم رشد کافی دستگاه گوارش کودک است. پزشکان معتقدند تا زمانیکه بچه رشد خوبی دارد، و در کل بی قراری نمی‌کند، موضوع بالاآوردن شیر خیلی مهم نیست. در حقیقت این بالاآوردن‌ها ریشه فیزیولوژیکی دارند و با رشد دستگاه گوارش کودک، برطرف می‌شوند.

اما اگر منحنی رشد کودک رضایت بخش نیست، مدام بیقراری می‌کند، سرفه و گریه شدید دارد، حتماً مشکلی هست و احتمالاً به رفلاکس معده دچار شده است. در این مورد خود درمانی نکنید. با یک متخصص اطفال یا با پزشک خانوادگی مشورت کنید، آنها درمان مناسب حال کودکتان را تجویز خواهند کرد.

 به عبارتی دیگر رفلاکس معده در نوزاد به بازگشت اسید معده به مری را رفلاکس گویند که این فرآیند در نوزادان به شکل بالا آوردن شیر به چشم می خورد و در اکثر نوزادامتداول است . ساختار معده نوزاد با افراد بزرگسال چندان تفاوت ندارد و وقتی دریچه پائین نای درحال استراحت است. رفلاکسی یا برگشت اسید رخ می دهد. این دریچه به صورت یک زبانه وظیفه دارد مانع از برگشت محتویات معده به داخل مری شود.

زمانی برای نگرانی
در ماه های اولیه زندگی نوزاد استفراغ در واقع ناشی از ریفلاکس شیری است که از سینه مادر مکیده است. حجم شیری که بیشتر از معده نوزاد بوده است اما در ماه های بعدتر که نوزاد بزرگتر شده است استفراغ ناشی شیر نوشیدن به علت عفونت معده است که در این حالت با اسهال همراه است. همچنین ممکن است کودک شما زمانی که سرماخورده است، مبتلا به عفونت ادراری شده یا گوشش عفونت کرده است استفارغ کند. گاهی حساسیت های غذایی نیز باعث استفراغ می شود. اگر کودک شما به غذایی حساسیت دارد زمانی که این ماده غذایی را نخورد حالش خوب می شود و دیگر بالا نمی آورد. البته بهتر است قبل از حذف این ماده غذایی از وعده های غذایی کودک با پزشک معالجش مشورت کنید.
به طور معمول استفراغ علامتی برای بیماری های جدی تر نیز  است. هر کدام از علائم زیر را در کودکتان مشاهده کردید به سرعت با پزشک معالجش تماس بگیرید:
–    علائم کم شدن آب بدن شامل: خشک بودن دهان، کم بودن اشک چشم، فرو رفتگی در ملاج یا کم شدن تعداد عوض کردن پوشک و کاهش ادرار ( عوض کردن پوشک کمتر از ۶ بار در روز).
–    تب
–    پس زدن سینه مادر یا نخوردن شیر خشک
–    استفراغ بیشتر از ۱۲ ساعت یا استفراغی که در آن کودک زور می زند
–    جوش های پر رنگ به خصوص جوش هایی که با فشار دادن آن ناحیه پوستی کم رنگ نمی شوند
–    بی خوابی یا بی قراری
–    برآمدگی در ناحیه ملاج
–    کوتاه شدن تنفس
–    ورم در ناحیه شکم
–    استفراغ های مکرر در نوزاد بعد از نیم ساعت از شیر خوردن

بالا آوردن شیر در نوزادان
بالا آوردن شیر در نوزادان
بالا آوردن شیر در نوزادان

بالا آوردن شیر در نوزادان

بالا آوردن شیر در نوزادان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *