بازدید این صفحه: 1245
عوارض کنده شدن جفت ,اختلال انعقادی مصرفی,شایعترین علت اختلال انعقادی مصرفی,هیپوفیبرینوژنمی,کمپلکس های انعقادی,هیپوولمی,شایعترین علت هیپوولمی

عوارض کنده شدن جفت

عوارض کنده شدن جفت

اختلال انعقادی مصرفی (Consumptive Coagulopathy): شایعترین علت اختلال انعقادی مصرفی در حاملگی کنده شدن جفت بوده و انعقاد منتشر داخل عروقی (DIC) در واقع شدیدترین فرم بالینی آن می باشد. DIC در حدود ۱۰% کل موارد AP دیده می شود و در مواردی که مرگ جنینی وجود داشته باشد اختلال انعقادی مصرفی (به صورت کاهش فاکتورهای انعقادی خصوصاً هیپوفیبرینوژنمی و افزایش محصولات تجزیه فیبرین [FDPS) در ۳۰%موارد دیده خواهد شد.

مکانیسم این حالت فعال شدن کمپلکس های انعقادی از طریق مسیر داخلی و خارجی (ثانویه به صدمات جدار عروق دسیداوی مادر و جفت) و فعالیت چندین مکانیسم فیبرینولیتیک است .

عوارض کنده شدن جفت

عوارض کنده شدن جفت

توجه: اختلال انعقادی مصرفی معمولاً بروز نمی کند مگر اینکه حداقل لخته ای به میزان ۱۰۰۰ml در خلف جفت تشکیل شده باشد.

شوک: رابطه مستقیم و منطقی بین شدت خونریزی آشکار و احتمال بروز شوک وجود ندارد. زیرا ممکن است خونریزی از نوع نهفته باشد. از طرفی بروز اختلال انعقادی می تواند در تشدید آن کمک نماید. بهترین معیار برای بررسی لین جنبه از بیماری کنترل عملکرد کلیه ها (میزان برون ده ادراری) است.
نارسایی کلیه: شایعترین علت شناخته شده نارسایی حاد کلیه در دوران حاملگی، هیپوولمی و شایعترین علت هیپوولمی، خونریزی منجر به نارسایی کلیه، کنده شدن جفت بوده و شایعترین فرم آن نکروز حاد توبولر (ATN) و در موارد متوسط و شدید AP نسبتاً شایع بوده و اکثراً پس از زایمان برطرف می گردد .
فلج رحمی جفتی (Uteroplacental Apoplexy or Couvelarie Uterus): در موارد شدید AP ممکن است خون به داخل نسج رحم و زیر سروز رحمی راه یابد که در این صورت به آن فلج رحمی جفتی گفته می شود. اگر شدت خونریزی داخل نسجی شدید باشد ممکن است باعث اختلال در انقباض موثر رحمی شود.

توجه: کنده شدن جفت در برخی از موارد ممکن است غیر کلاسیک باشد و با یکی از عوارض خود تظاهر کند.

همچنانکه فبلاً ذکر شد در صورت وجود خونریزی واژینال در دوران حاملگی تا زمانی که جفت سرراهی رد شده است نبایستی معاینه واژینال انجام شود. در اکثر موارد می توان با خصوصیات بالینی آن دو را از یکدیگر بازشناخت.

عوارض کنده شدن جفت

عوارض کنده شدن جفت

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *