بازدید این صفحه: 869
روش بررسی بیماران مشکوک به حاملگی خارج از رحم ,وضعیت همودینامیک,بیماران مشکوک به EP, پروژسترون,تست حاملگی,سونوگرافی واژینال,حاملگی داخل رحمی

روش بررسی بیماران مشکوک به حاملگی خارج از رحم

روش بررسی بیماران مشکوک به حاملگی خارج از رحم

 

اولین قدم در برخورد با بیمار مشکوک به حاملگی نابجا بررسی علائم حیاتی و در صورت لزوم برقراری IV line و اصلاح وضعیت همودینامیک است. در همان زمان باید نمونه خون جهت CBC diff تعیین گروه خونی -hCGcross match به آزمایشگاه ارسال شود.

پس از این مرحله روش بررسی بیماران برحسب شدت بیماری و امکانات پاراکلینیکی متفاوت است. در بیماران مشکوک به EP بایستی چند اصل زیر را همیشه بخاطر داشت.
• در صورت وجود اختلال همودینامیک شدید و یا شوک بایستی همزمان با اقدامات اولیه بلافاصله لاپاراتومی صورت گیرد.
• اگر وضعیت بالینی بیمار بی ثبات و نسبتاً خطرناک باشد (تاکیکاردی، هیپوتانسیون، علائم تحریک صفاق و …) بایستی در اتاق عمل اقدام به سونوگرافی اورژانس (در صورت دسترسی) و یا کولدوسنتز نمود. اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد باید اقدام به لاپاراتومی یا لاپاراسکوپی اورژانس (در صورت دسترسی به جراح ماهر و امکانات لازم) نمود.

در بررسی بیماری که از نظر بالینی با ثبات و پایدار بوده و خطر شدیدی بیمار را تهدید نمی کند می توان بر حسب امکانات آزمایشگاهی عمل نمود:

۱- بررسی بیماران بوسیله اندازه گیری پروژسترون و -hCG: در اندازه گیری پروژسترون سرم یکی از سه حالات زیر ممکن است وجود داشته باشد .
الف- پروژسترون ۵ng/ml>: در این حالت می توان تقریباً بطور قطع از عدم وجود جنین زنده اطمینان حاصل کرده و اقدام به D&C نمود. اگر در D&C ویلی های کوربونیک وجود داشته باشد تشخیص سقط کامل خواهد بود. اما اگر ویلی وجود نداشته باشد تشخیص EP تقریباً مسجل خواهد شد.

ب) پروژسترون ۲۵ng/ml≤: این غلظت نمایانگر زنده بودن جنین و حاملگی داخل رحمی است.

روش بررسی بیماران مشکوک به حاملگی خارج از رحم

روش بررسی بیماران مشکوک به حاملگی خارج از رحم

ج)۲۵ng/ml> پروژسترون>5ng/ml: در این غلظت نمی توان حاملگی داخل رحمی را از EP بازشناخت و برای این منظور می توان اقدام به سونوگرافی و یا اندازه گیری سریال -hCG کرد.

۲- بررسی بیماران بر اساس غلظت -hCG و سونوگرافی: در بیمار مشکوک به EP که تست حاملگی نیز مثبت است اولین قدم سونوگرافی واژینال یا شکمی است. اگر یافته های سونوگرافی نامشخص باشد آنگاه نوبت به بررسی مقادیر -hCG می رسد. در یک حاملگی طبیعی به سطحی از -hCG سرم که بتوان بوسیله حاملگی را مشاهده و مشخص نمود ناحیه مرزی (Discriminatoryغ zone)

گفته می شود و بر حسب روش اندازه گیری -hCGامکانات و دقت وسایل و مهارت سونوگرافیست در هر مرکزی متفاوت است (بین ۲۰۰۰-۶۵۰۰۰ mIU/ml طبق IRP). اگر مقدار -hCG بیش از ناحیه مرزی باشد (و در سونوگرافی شواهدی دال بر حاملگی داخل رحمی وجود نداشته باشد) آنگاه قدم بعدی اندازه گیری -hCG48 ساعت بعد از نوبت قبلی است.

روش بررسی بیماران مشکوک به حاملگی خارج از رحم

روش بررسی بیماران مشکوک به حاملگی خارج از رحم

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *