بازدید این صفحه: 664
آمبولی مایع آمنیوتیک ,تنگی نفس در زنان باردار,علائم آمبولی مایع آمنیوتیک,درمان آمبولی مایع آمنیوتیک,علت پارگی رحم,درمان پارگی رحم,تشنج ژنرالیزه

آمبولی مایع آمنیوتیک

آمبولی مایع آمنیوتیک

(Amniotic Fluid Embolism (AFE

مهاجرت مایع آمنیوتیک واجزاء جنینی (سلولهای اسکواموس اپیدرم، موهای Lanoqu و موسین) به داخل گردش خون مادر را AFE گویند. این بیماری نادر بوده ولی با مرگ و میری بیش از ۹۰-۸۰ درصد همراه است. مکانیسم و اتیولوژی دقیق بیماری هنوز شناخته نشده است.

حالاتی که همراهی بیشتری با AFE دارند عبارتند از: سقط در سه ماهه اول بوسیله کورتاژ سقط درماهه دوم به وسیله تجویز محلول نمکی، اوره، پروستاگلاندین و هیسترکتومی، ترومای شکم و آمنیوسنتز .

توجه: در یک زایمان طبیعی حدود ۲-۱ میلی لیتر از مایع آمنیوتیک وارد جریان خون مادر می شود.

علائم و نشانه ها

تابلوی کلاسیک بیماری بدین ترتیب است که زائوی مولتی پار با زایمان تسریع یافته چند ساعت پس از زایمان (۹۰%موارد) بطور ناگهانی دچار تنگی نفس، هیپوتانسیون، سیانوز و بالاخره شوک شده که حدود نیمی از بیماران در طی ساعت اول بیماری مرده و حدود ۸۰% بیمارانی که زنده می مانند دچار اختلال انعقادی می شوند (۴۰% از کل بیماران). ادم ریوی در اکثر بیماران (۹۰%) و تشنج ژنرالیزه در ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد رخ می دهد. اختلال انعقادی اغلب خود را به صورت آتونی و خونریزی شدید رحم نشان می دهد و در بسیاری از موارد تشخیص اولیه دکولمان جفت و یا پارگی رحم داده می شود.

آمبولی مایع آمنیوتیک

آمبولی مایع آمنیوتیک

ارزیابی پاراکلینیکی

در اکثر بیماران (۷۰%) رادیوگرافی قفسه سینه درجاتی از ادم ریوی را نشان می دهد. در ABG هیپوکسی شدید در آزمایشات خون و اختلالات انعقادی (افزایش PT,PTT,BT و هیپوفیبرینوژنمی) و در ECG تغییرات غیر اختصاصی قطعه ST وموج T و الگوی کشش و فشار بطن راست دیده می شود. تشخیص بیماری اساساً کلینیکی بوده و تایید آن با مشاهده اجزاء جنینی در گردش خون مادر داده می شود (ولی ۱۰۰% اختصاصی نیست).

تدابیر درمانی

درمان بیماری نگهدارنده و محافظتی بوده و بر سه اصل اساسی استوار است: ۱) اکسیژناسیون مناسب (تجویز اکسیژن ۱۰۰% با سرعت ۱۰L/min و در صورت لزوم انتوباسیون و تهویه مکانیکی) ۲) اصلاح وضعیت همودینامیک (تجویز مایعات کریستالوئید و در صورت لزوم داروهای وازوپرسور نظیر دوپامین ) و ۳) اصلاح اختلال انعقادی (برحسب مورد تجویز گلبول قرمز فشرده شده و FFP).

آمبولی مایع آمنیوتیک

آمبولی مایع آمنیوتیک

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *