بازدید این صفحه: 918
تدابیر درمانی در هنگام پارگی رحم -کمپرس دودستی رحم-هالوتان-پارگی رحم-سرویکس و نوع وارونگی رحم-تربوتالین-سولفات منیزیوم-پرولاپس-داروهای شل کننده عضلات رحمی

تدابیر درمانی در هنگام پارگی رحم

تدابیر درمانی در هنگام پارگی رحم

نجات جان این گروه از بیماران در گروه سه چیز است: ۱) تشخیص سریع و بموقع ۲) اقدامات اولیه و حیاتی و ۳) اصلاح وضعیت رحم.
پس از تشخیص بایستی بلافاصله کلیه اقدامات اولیه و حیاتی (برقراری IVline مناسب اصلاح هیپوولمی ، آزمایشهای لازم و …) به اجرا گذاشته شده و همزمان با آن شروع به جا انداختن رحم نمود. روش عمل برحسب وضعیت سرویکس و نوع وارونگی تا حدودی متفاوت است.

در وارونگی ناقص اگر سرویکس به اندازه کافی باز و متسع باشد می توان با داخل کردن دست ، رحم را به حال اول خود بازگرداند. اما اگر سرویکس منقبض و تنگ باشد باید ابتدا با استفاده از تربوتالین یا سولفات منیزیوم سرویکس و رحم را شل و آنگاه اقدام به جا انداختن رحم گرد.

در وارونگی کامل و نیز پرولاپس رحم اگر سرویکس کاملاً متسع باشد می توان با استفاده از مانورJognson (گرفتن رحم در کف دست و بین انگشتان و اعمال فشار و برگرداندن رحم به طرف داخل و ناف بیمار) یا مانور Harris (اعمال فشار به مرکز رحم با استفاده از سه یا چهار انگشت) رحم را جا انداخت.

اما در تمامی حالات و خصوصاً زمانی که رینگ سرویکس قابل لمس باشد. بهترین روش این است که ابتدا با دو انگشت رینگ سرویکس را لمس نموده و نزدیکترین قسمت رحم به رینگ سرویکس را به طرف داخل راندو به تدریج سایر قسمتهای رحم را به همین ترتیب جا انداخت.
توجه در صورتی که جفت خارج نشده باشد و به اندومتر چسبیده باشد بهتر است تا جا انداختن رحم از کندن و خارج کردن آن خودداری نمود (زیرا باعث افزایش خطر خونریزی و عفونت می شود).

تدابیر درمانی در هنگام پارگی رحم

تدابیر درمانی در هنگام پارگی رحم

اگر روش فوق موفقیت آمیز نبوده و یا اینکه سرویکس نسبتاً تنگ باشد باید ابتدا با استفاده از داروهای شل کننده عضلات رحمی (Tocolytic) سرویکس و رحم را شل و آنگاه اقدام به جا انداختن رحم نمود. برای این منظور در صورت عدم وجود هیپوتانسیون، تربوتالین و در سایر موارد سولفات منیزیوم داروهای مناسبی هستندو تربوتالین با دوز ۰٫۲۵mg زیر جلدی و سولفات منیزیوم با دوز ۴-۲ گرم وریدی در طی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تجویز می شود.

پس از جا انداختن رحم باید با استفاده از اکسی توسین (انفوزیون ۱۰۰/۲۰۰m U/min) و در صورت لزوم متیل ارگونوین (۰٫۲mgعضلانی) خونریزی کنترل شده و سپس درصورت وجود جفت خارج شود.

برای جلوگیری از عود بیماری و نیز جهت کنترل خونریزی بهتر است تا شروع انقباض رحمی دست مشت شده در داخل رحم باقی مانده و با دست دیگر از روی شکم رحم تحت فشار و کمپرس قرار گیرد. (کمپرس دودستی رحم) اگر روش های فوق موفقیت آمیز نباشد آنگاه بایستی تحت بیهوشی عمومی (با استفاده از هالوتان) اقدام به جا انداختن رحم نمود و اگر باز هم موفقیت آمیز نباشد باید با عمل جراحی درمان نمود. در صورتی که احتمال و خطر عفونت بالا باشد بهتر است آنتی بیوتیک بطور پیشگیرانه نیز تجویز شود.

توجه: پس از جا انداختن رحم حتماً بایستی داخل رحم به دقت معاینه شود (خصوصاً از نطر پارگی رحم).

 

 

تدابیر درمانی در هنگام پارگی رحم

تدابیر درمانی در هنگام پارگی رحم

 

 

 

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *