بازدید این صفحه: 925
نحوه تولید و نقش آنتی بیوتیک ها در بدن ,سنتز پروتیین در سیستم های یوکاریوتی,نحوه تشکیل پیوند پپتیدی در ریبوزوم باکتری ها,میکروارگانیسم,اکتینومایسین,رونویسی

نحوه تولید و نقش آنتی بیوتیک ها در بدن

نحوه تولید و نقش آنتی بیوتیک ها در بدن

 

برخی از میکروارگانیسم ها توانایی تولید آنتی بیوتیک دارند که به کمک آن :گونه های رقیب که از همان منابع استفاده می کنند را از بین می برند .

به طور مثال استرپتومایسز ترکیبی به نام اکتینومایسین D را تولید می کند که مانع رونویسی میشود .این تر کیب به طور خود به خود به جفت بازهای GC  در DNA متصل شده و باعث می شود دو رشته ی DNA در هم قفل شود : در نتیجه آنزیم RNA پلی مراز نمی تواند دو رشته DNA را از هم باز نموده و رونویسی را شروع کند.

از آنجایی که اکتینومایسین D  رونویسی را مختل می کند میتوان از آن به عنوان یک داروی شیمی درمانی استفاده نمود زیرا بیشتر سلول هایی که در مر حله رشد سریع هستند وبه پروتیین سازی وابسته اند را مورد هدف قرار می دهد. متاسفانه این تر کیب آنقدر سمی است که نمی توان مستقیما آن را وارد بدن نمود اما مشتقاتی از آن که خاصیت سمی بودن کمتری دارند نیز تهیه شده است که در بیماران مبتلا به سرطان استفاده می شود.

نحوه تولید و نقش آنتی بیوتیک ها در بدن

نحوه تولید و نقش آنتی بیوتیک ها در بدن

برخی از آنتی بیوتیک ها با ممانعت از تشکیل پیوند پپتیدی در ریبوزوم باکتری ها : از ساخته شدن پروتیین در آنها جلوگیری نموده ودر نهایت منجر به مرگ آنها می شوند.

به طور مثال پورومایسین ساختاری شبیه tRNA  داشته بنابراین می توان جایگاه A ریبوزم را اشغال نماید وبدین ترتیب باعث پایان ترجمه شده و پروتیین ناقص تولید شود که فعالیت نخواهد داشت.

این آنتی بیوتیک به همین روش پروتیین سازی در سلولهای یوکاریوت را مختل می کند: بنابر این نمی توان از آن به عنوان دارو برای درمان انسان استفاده نمود. از لحاظ پزشکی آنتی بیوتیک هایی با ارزش هستند که از فعالیت باکتری ها جلوگیری نموده ولی بر روی سنتز پروتیین در سیستم های یوکاریوتی تاثیر نداشته باشند که از آن جمله میتوان به استرپتومایسین ، ارتیرومایسین و تتراسایکلین اشاره نمود.

نحوه تولید و نقش آنتی بیوتیک ها در بدن

نحوه تولید و نقش آنتی بیوتیک ها در بدن

منبع : مریض خونه

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *