بازدید این صفحه: 1041
راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سرطان ,نحوه انجام پرتو درمانی,پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات,نحوه انجام پرتو درمانی,پرتو درمانی چیست,آزمایش ماموگرافی

عفونت های باکتریایی موجب زخم معده می شوند

عفونت های باکتریایی موجب زخم معده می شوند

 

شیره ی گوارشی همراه با اسید بسیار قوی در معده ، به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع مختلف غذا ها را گوارش دهیم . قدرت اسیدی بودن شیره ی گوارش به قدری است که قادر است فولاد را در خود حل کند.معمولا پوشش موکوزی دیواره ی معده را از اثر تخریب کننده ی شیره ی گوارشی محافظت می کند؛ولی این اثر محفظتی صد در صد نیست.

وقتی محافظت کامل از دیواره ی معده به عمل نیاید ، به دیواره ی معده آسیب وارد می شود وزخم هایی در آن بوجود می اید . این زخم ها زخم معده نام دارد.از علایم زخم معده معمولا درد آزار دهنده در بخش بالایی معده است که ممکن است تا چند ساعت پساز صرف غذا،ادامه پیدا کند.

تا کنون تصور بر این بوده است که زخم های معده بر اثر تولید بیش از حد پپسین،یا اسید،یا ترشح بسیار کم موکوز به وسیله ی پوشش معده،ایجاد می شود؛ ولی امروزه،شواهدی در دست است که یک باکتری مارپیچی شکل به نام هلیکو باکترپیلوری عات اصلی این بیماری محسوب می شود.

pH پایین معده،اکثر میکروب ها رابه جز معدودی،از جمله هلیکو باکتر پیلوری را می کشد. این باکتری خودرا به پوشش معده می چسباند وبه نظر می رسد که اسیدیته اطراف خود را با ترکیبات قلیایی خود خنثی می کند

ظاهرا رشد باکتری در پی کاهش موضعی موکوز وآسیب پوشش معده آغاز می شود.در این حالت انواع مختلف گلبولهای خونی برای از بین بردن عفونت به سوی دیواره مهاجرت می کنند.

عفونت های باکتریایی موجب زخم معده می شوند

عفونت های باکتریایی موجب زخم معده می شوند

به دنبال حضور گلبولهای خونی ، بافت معده دچار التهاب خفیفی موسوم به گاستریت می شود محققان تخمین می زنند که۵۰٪ از جمعیت جهان به هلیکو باکتر پیلوری آلوده هستند .گاستریت حدود ۱۰ درصداز افرادی که آلوده شده اند ،وقتی رو به وخامت می گذارد که سرعت تخریب سلولهای دیواره معده بوسیله ی پپسین واسید کلر یدریک،از سرعت ترمیم آنها بیشتر باشد ،زخم های معده در این هنگام گسترش پیدا می کنند.

سرانجام ،احتمال می رود که در دیواره ی معده حفره ای ایجاد شود واز طریق این حفره ،عفونت به داخل شکم سرایت کند ویا خونریزی خطرناک داخلی در پی آن بروز کند. شواهد،نشان می دهد که باکتری هلیکو باکتر پیلوری در انواع خاصی از سرطان معده نیز ،دخالت دارد.زخم های معده را معمولا با تر کیبی از آنتی بیوتیک ها که باکتری ها را از بین می برند،درمان می کنند.

همچنین،داروهایی که اسیدیته ی معده را کاهش می دهند ، نیز در این مورد مفید خواهند بود.محققان تلاش می کنند تا واکسنی برای جلوگیری برای ابتلا به عفونت هلیکو باکتر پیلوری تهیه کنند.هنگامی که غذای هضم شده معده را ترک می کند مقداری شیره معده با خود دارد، بنابر این احتمال دارد که در اولین بخش از روده ی کوچک که دوازدهه نامیده میشود،نیز زخم هایی ایجاد شود.

عفونت های باکتریایی موجب زخم معده می شوند

عفونت های باکتریایی موجب زخم معده می شوند

منبع : مریض خونه

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *