بازدید این صفحه: 8006
درمان سرطان با پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان به چه معناست

پیوند مغز استخوان به چه معناست

پیوند سلول‌های بنیادی خونساز یا پیوند مغز استخوان، جایگزینی مغز استخوان ناسالم با مغز استخوان سالم می­باشد. درصورتی که مغز استخوان در بیماری بخوبی نتواند سلول‌های خونی را برای بدن فراهم کند، باید با یک مغز استخوان سالم جایگزین شود.

به گفته دکتر امیر‌علی حمدیه، پیوند مغز استخوان مثل سایر پیوندها (پیوند کلیه، کبد و قلب) نیاز به عمل جراحی ندارد. برای پیوند مغز استخوان، ابتدا مغز استخوان نارسا به وسیله داروهای شیمی درمانی تخریب می‌شود و پس از آن، مغز استخوان سالم (مانند تزریق خون) به فرد تزریق می‌شود. مغز استخوان سالم به طور خود به خود در استخوان فرد جایگزین می‌شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: ‏پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها که مغز استخوان فرد را درگیر می‌کند، استفاده می‌شود.

درمان سرطان با پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان به چه معناست

بیماری‌هایی که در آن، مغز استخوان بیش از اندازه یا کمتر از میزان مورد نیاز،سلول می‌سازد یا سلول‌های غیر طبیعی می‌سازد، باید تحت این نوع جراحی قرار بگیرند.

وی گفت: به بیان دیگر، پیوند مغز استخوان و پیوند سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی خون محیطی، فرآیندهایی هستند که به منظور جبران فقدان سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی که بر اثر شیمی‌درمانی با میزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالا یا پرتودرمانی از بین رفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. بیشترین استفاده از پیوند مغز استخوان در درمان لوسمی (سرطان خون) و لنفوم است. گفتنی است، بیشترین تأثیر این روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هنگامی است که لوسمی یا لنفوم در حال بهبود باشد.

درمان سرطان با پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان به چه معناست

منبع: روزنامه جام­ جم

فروش طرح گلدوزی
  1. سروين كرمي

    با عرض سلام و خسته نباشيد
    روش اهدا را خود اهداكننده تعيين ميكند كه پيوند مغز استخوان باشد يا پيوند سلول خون محيطي؟
    كدام روش براي بيماران نيازمند به پيوند مناسب تر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *