بازدید این صفحه: 1026
خواص ورزش كردن برای مغز

با ورزش کردن مغزتان یک دهه جوان تر میشود

با ورزش کردن مغزتان یک دهه جوان تر میشود

طبق نتایج مطالعه ه­ای که در سال ۲۰۱۰ که بر روی میمون‌ها انجام شد، تمرین دادن میمون‌ها منجر به افزایش توانایی یادگیری در آن‌ها شد. دانشمندان بر این باورند که این امر برای انسان‌ها نیز صادق است.

در تحقیق دیگری تاثیر ورزش‌های پا در بهبود عملکرد مغز و حافظه مورد تایید قرار گرفت به­ صورتی که نشان داده شد انجام تمرینات پا به مدت ۲۰ دقیقه حافظه بلندمدت را به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

دانشمندان معتقدند که ورزش مستمر در میان افراد مسن منجر به پیشگیری از آسیب‌های ذهنی و فراموشی در آن‌ها می‌شود.

طبق نتایج پژوهش¬های صورت گرفته، هنگامی که ورزش می‌کنیم هورمون‌هایی مثل “فاکتور نوروتروپیک مشتق از مغز” که BDNF نیز نام دارد، از عضلات آزاد می‌شوند. این هورمون‌ها فرآیند رشد سلول‌ها در مغز را تحریک می‌کنند.

خواص ورزش كردن برای مغز

با ورزش کردن مغزتان یک دهه جوان تر میشود

مرکز حافظه مستقر در بخش “هیپوکامپ” مغز کاملاً عادت‌پذیر بوده و فرآیند تولید سلول‌های مغز در آن ممکن است حتی تا ۹۰ سالگی به شرط داشتن شیوه زندگی سالم، ادامه یابد.

نتایج بررسی ها حاکی از آن است که تمرین دادن موش‌ها به طور متوسط باعث رشد ۶ هزار سلول مغز در هر میلی‌متر مکعب از بافت هیپو‌کامپ مغزشان می‌شود.

همچنین طبق پژوهشی دیگر که یک سال به طول انجامید، ورزش مستمر باعث افزایش حجم مغز جوانان به میزان ۱ تا ۲ درصد می‌شود. این در حالی است که اندازه هیپوکامپ مغز به طور معمول با افزایش سن کاهش می‌یابد.

از دیگر آثار مساعد ورزش بر روی مغز می‌توان به جلوگیری از افسردگی و بیماری‌های روحی از طریق ترشح هورمون‌های اندورفین، دوپامین، گلوتامیت و گابا اشاره کرد.

خواص ورزش كردن برای مغز

با ورزش کردن مغزتان یک دهه جوان تر میشود

منبع: the science of eating به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *