بازدید این صفحه: 592
ترانسفوزیون یا Transfusion چیست؟ ,آنمی فیزیولوژِیک, ترانسفوزیون, هیپوگلیسمی, CRYOPRECIPITATEX واکنش همولیتیک,هموگلوبینوری,گلوکونات کلسیم

خون کامل به چه معناست؟

خون کامل به چه معناست؟

Whole Blood

از این ترکیب عمدتاً در درمان خونریزیهای حاد و شدید (از دست دادن بیش از ۲۰% تا ۳۰% حجم خون بدن) استفاده می شود. از نظر بالینی از دست دادن حدود ۱۵% خون بدن (یک واحد یا ۵۰۰ میلی لیتر خون کامل) بطور ناگهانی فقط با تاکیکاردی و بدون تغییر فشار خون تعداد تنفس و فشار نبض تطاهر می کند.

کاهش ناگهانی ۱۵ تا ۳۰ درصد حجم خون (۲ تا ۳ واحد) با تاکیکاردی تاکی پنه کاهش فشار نبض و هیپوتانسیون وضعیتی تظاهر می کند. در این مرحله اغلب می توان با تجویز مایعات کریستالوئید (۱ تا ۲ لیتر) وضعیت همودینامیک بیماری را اصلاح نمود.

در این زمان اگر خونریزیی تداوم داشته باشد و یا اینکه با وجود اصلاح همودینامیک وضعیت اکسیژناسیون بافتها مطلوب نباشد آنگاه تجویز خون کامل مورد خواهد داشت. بطور کلی اندیکاسیون تجویز خون کامل به قرار زیر می باشد:

۲۴% > HCTیا ۸gr/dl>Hbهمراه با
وجود خونریزی یا تداوم آن
یا: نشانه های هیپوکسی حاد
یا: نیاز به عمل جراحی قریب الوقوع
یا: بیمار علامت دار باشد (بروز سنکوپ، هیپوتانسیون وضعیتی، تاکی پنه، اولیگوری تاگیکاردی، سردرد و یا درد سینه)

خون کامل به چه معناست؟

خون کامل به چه معناست؟

توجه

• در درمان خونریزی یاخته های بالینی به مراتب ارزشمندتر از یافته های آزمایشگاهی است. زیرا تغییر در هموگلوبین و هماتوکریت چند ساعت بعد از خونریزی پیدا می شود.
• توصیه می شود به ازای هر ۵ واحد خون تزریقی یک واحد FFP و ۱ تا ۲ واحد پلاکت نیز تجویز می شود (البته در صورت امکان بهتر است تجویز آنها بر اساس پارامترهای آزمایشگاهی تعیین شود).

بایستی توجه داشت که پس از ۲۴ ساعت از ذخیره و نگهداری خون کامل در درجه حرارت ۴ درجه سانتیگراد فعالیت گرانولوسیت ها از بین رفته و فقط حدود ۵۰% فعالیت عملی پلاکتها و فاکتور VIII انعقادی باقی مانده و پس از ۷۲ ساعت تقریباً فاقد فعالیت خواهند بود و با گذشت ۳ تا ۵ روز از زمان گرفتن و ذخیره خون میزان فعالیت فاکتور V نیز حدود ۵۰% کاهش یافته و در روز هفتم غلظت یون هیدروژن، آمونیاک و پتاسیم خون ذخیره شده افزایش می یابد.

خون کامل به چه معناست؟

خون کامل به چه معناست؟

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *