بازدید این صفحه: 978
رژیم غذایی مدیترانه ای

ارتباط کاهش روند پیری و رژیم غذایی مدیترانه ای

ارتباط کاهش روند پیری و رژیم غذایی مدیترانه ای

براساس جدیدترین یافته های پژوهشگران، رژیم غذایی مدیترانه ای باعث کاهش میزان نشانگر التهابی موسوم به پروتئین واکنشی C می شود.

گروهی از پژوهشگران اروپایی به این نتیجه رسیده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای منجر به کاهش میزان پروتئین واکنشی C که یکی از نشانگرهای اصلی التهابی مرتبط با روند پیری است، می شود.

پروتئین واکنشی C نام پروتئینی سنتز شونده در کبد در پاسخ به فاکتورهای آزادشده از ماکروفاژ و سلول چربی می باشد که در زمان التهاب و روماتیسم، در خون افزایش می‌یابد.

در روماتیسم و التهاب و تورم حاد، پروتئینی با نام C در خون آزاد می‌شود که در حالت طبیعی به ‌میزان بسیار کم در پلاسما وجود دارد. این پروتئین با فسفوکولین موجود در غشای سلول در محدوده التهاب و همچنین با T-Cell ترکیب شده و از فعال شدن T-Cell توسط آنتی‌ژن جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای

ارتباط کاهش روند پیری و رژیم غذایی مدیترانه ای

اثر مثبت دیگر این رژیم غذایی این است که میزان از بین رفتن استخوان در افراد مبتلا به آرتروز کاهش می یابد. علاوه براین سایر پارامترهای دیگر نظیر سلامت قلب-عروق، حساسیت به انسولین، سلامت گوارش و کیفیت زندگی هم در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

پروفسور کلودیا فرانچسکی، سرپرست این گروه تحقیقاتی از دانشگاه بلوگنا ایتالیا، در این خصوص می گوید: “این نخستین پروژه ای است که با چنین جزئیاتی تاثیرات رژیم غذایی مدیترانه ای را بر روی سلامت جمعیت مسن مورد مطالعه قرار داده است. ما با استفاده از قوی ترین و پیشرفته ترین تکنیک های موجود و آنالیز میکروبیوم های روده به تاثیرات رژیم غذایی مدیترانه ای بر روی جمعیت بالای ۶۵ سال پی بردیم.”

این پروژه در پنج کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان، و بریتانیا اجرا شد و شامل ۱۱۴۲ شرکت کننده بود. در این مطالعه رژیم غذایی هریک از افراد شرکت کننده مورد ارزیابی قرار گرفت.

پژوهشگران در پایان به این نتیجه رسیدند که روند پیری در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کردند به مراتب آهسته تر است.

رژیم غذایی مدیترانه ای

ارتباط کاهش روند پیری و رژیم غذایی مدیترانه ای

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *