بازدید این صفحه: 1389
پرولاپس بند ناف ,زایمان واژینال,آنانسفالی,اکسی پوت,تومورهای لگن,جفت سرراهی,هیدرآمنیوس,کیسه آمنیون, زمان پاره شدن کیسه آمنیون, Funic presentation

پرولاپس بند ناف

پرولاپس بند ناف

( Umbilical cord prolapse (UCP

به نزول بند ناف و قرار گرفتن آن در محاذات عضو نمایش و با پائین تر از آن پرولاپس بند ناف (UCP)گفته می شود و به دو نوع آشکار (Overt) و مخفی (Ocult) تقسیم می شود در نوع آشکار کیسه آمنیون پاره شده و بند ناف از سرویکس خارج شده است و معاینه قابل رویت و لمس است .

در نوع مخفی بند ناف بین عضو نمایش و لگن قرار گرفته و در معاینه قابل لمس نیست ولی نشانه های فشار بر روی بند ناف از طریق مونیتور ضربان قلب وجود دارد. به نوعی از UCP که در آن بند ناف پائین تر از عضو نمایش قرار گرفته ولی کیسه آمنیون سالم است Funic presentation گفته می شود.

شیوع UCP آشکار در نمایش سفالیک ۵/۰% فرانک بریچ ۵/۰% بریچ کانل ۵% بریچ با پا ۱۵% و در قرار عرضی ۲۰% بوده و میزان مرگ و میر دوران پری ناتال در کل حدود ۲۰% می باشد.
عوامل مستعد کننده UCP عبارتند از: نارسی (سن حاملگی <34هفته) نمایش های غیر طبیعی وضعیت خلفی اکسی پوت، تومورهای لگن، جفت سرراهی، عدم تناسب سر و لگن ، هیدرآمنیوس، حاملگی چندقلویی و PROM.

پرولاپس بند ناف

پرولاپس بند ناف

تشخیص UCP نوع آشکار و Funic با مشاهده و معاینه داده می شود. ولی فرم مخفی بوسیله تغییرات ضربان قلب جنین خصوصاً الگوی افت های متغیر (Variable decelerations) و برادیکاردی داده می شود.

تدابیر درمانی

درمان UCP برحسب مرحله زایمان وضعیت جنین و نوع UCP متفاوت است. در کل اگرجنین مرده باشد و یا امکان حیات برای وی وجود نداشته باشد (نظیر آنانسفالی) درمان انتخابی زایمان واژینال است.

پرولاپس بند ناف

پرولاپس بند ناف

منبع : های بی بی ( سایت دانستی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *